Accessibilitat del Procés Electoral

Procediments de votació i accessibilitat.

Vot presencial i vot per correu: condicions d’accessibilitat.

Vot presencial.

Els locals electorals, i les meses electorals, han de ser accessibles i han de disposar d’un espai, accessible i adequat, situat al més a prop possible de la mesa electoral en la qual li correspongui votar a l’elector. En aquest lloc s’han de donar les condicions de privadesa necessàries perquè l’elector pugui escollir la seva opció de vot en secret.

Els membres de les meses electorals han de vetllar perquè els electors amb discapacitat puguin exercir el seu dret de vot amb la major autonomia possible.

Qualsevol queixa o sol·licitud sobre accessibilitat, durant el període electoral, es pot enviar a la Junta Electoral de Zona competent.

L’article 87 de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general estableix que:

  • Els electors que no sàpiguen llegir o que, per discapacitat, no puguin escollir per si mateixos la papereta, col·locar-la a dins del sobre, lliurar-la al president de la mesa o introduir-la a l’urna, es poden servir, per a aquestes operacions, d’una persona de la seva confiança;
  • Que s’ha de regular un procediment de votació per a les persones cegues o amb discapacitat visual, que s’aplicarà, en tot cas, a les eleccions al Congrés dels Diputats i al Senat, a les eleccions al Parlament Europeu i als supòsits de referèndum. Aquest procediment es va regular el 2007 i es va fer servir per primera vegada en les Eleccions a Corts Generals 2008.

Enllaços:

Vot per correu per a persones amb problemes de mobilitat: gratuïtat de la certificació mèdica i del poder notarial.

La sol·licitud de vot per correu, en cas que un elector o una electora no puguin presentar aquesta sol·licitud de manera personal a l’oficina de Correus per causa de malaltia o discapacitat (que s’ha d’acreditar per mitjà d’una certificació mèdica oficial i gratuïta) la pot efectuar en nom seu una altra persona autoritzada, notarialment o consularment, mitjançant un document que s’estén individualment amb relació a cada elector i sense que s’hi puguin incloure diversos electors, ni una mateixa persona pugui representar més d’un elector.

La junta electoral competent ha de comprovar, en cada cas, la concurrència de totes aquestes circumstàncies.

El procediment és el següent:

Les persones interessades han de contactar amb un notari que actua, de manera gratuïta (Consell General del Notariat: www.notariado.org) i li han de lliurar el certificat mèdic oficial i gratuït a què es refereix l’article 72.c) de la LOREG.

El notari s’ha de desplaçar al domicili de l’elector, ja sigui un hospital, una residència de gent gran, o al domicili d’un familiar. Posteriorment, se segueix el mateix procediment que per al vot per correu ordinari.

És a dir: el representant o l’apoderat poden anar —dins del termini de sol·licitud del vot per correu: del 27 d’octubre al 10 de desembre— personalment, amb el seu DNI i el poder notarial, a qualsevol oficina de Correus i poden sol·licitar l’imprès per votar per correu.

Els serveis de Correus han de trametre tota la documentació a l’Oficina del Cens Electoral, que anota en les llistes del cens que s’ha sol·licitat votar per correu —de manera que JA NO PUGUI VOTAR PERSONALMENT— i envia a l’apoderat per correu certificat al domicili que li hagi indicat o, si no n’hi ha, al que figuri en el cens, la documentació següent:

  • Una papereta de cadascuna de les formacions polítiques que es presenten a les eleccions;
  • Un sobre de votació, en el qual s’ha d’introduir la papereta corresponent.

    • El certificat d’inscripció en el cens electoral;
    • un sobre en el qual hi ha l’adreça de la mesa on li correspon votar;
    • un full explicatiu.

Aquesta documentació també l’ha de recollir personalment l’apoderat, amb l’acreditació prèvia de la seva identitat. Si no és al seu domicili, ha d’anar personalment a recollir-la a l’oficina de Correus corresponent.

Més informació:

  • Articles 72, 87 i 118 1. b) de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general.
  • Articles 1 i 8 del Reial decret 605/1999, de 16 d’abril, de regulació complementària dels processos electorals.
  • El Reial decret 1612/2007, de 7 de desembre, regula aquest procediment de vot accessible que facilita a les persones amb discapacitat visual l’exercici del dret de sufragi.
  • Reial decret 422/2011, de 25 de març, pel qual s’aprova el Reglament sobre les condicions bàsiques per a la participació de les persones amb discapacitat en la vida política i en els processos electorals.
  • Reial decret 557/1993, de 16 d’abril, sobre actuació notarial en el procediment d’emissió de vot per correu.
  • Instrucció de 26 d’abril de 1993, de la Junta Electoral Central, sobre certificat mèdic oficial i gratuït a què es refereix l’article 72.c) de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, en la redacció que en fa la Llei orgànica 6/1992, de 2 de novembre.

Procediment de votació accessible per a electors amb discapacitat visual (documentació complementària en braille).

Guia explicativa de la carpeta de vot accessible (en totes les llengües cooficials).

Qui pot sol·licitar el procediment de votació accessible?

Els electors cecs o amb discapacitat visual greu inscrits en el cens electoral que sàpiguen fer servir el sistema braille i tinguin reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent, o estiguin afiliats a l’Organització Nacional de Cecs Espanyols, poden sol·licitar el maletí/carpeta de votació accessible que els lliuraran a la mesa electoral el dia de la celebració de les Eleccions a Corts Generals 2015 (20 de desembre), segons estableix la normativa en vigor.

Per sol·licitar la carpeta de votació accessible, aquests electors ho han de comunicar a l’Administració general de l’Estat a través del telèfon gratuït del Ministeri de l’Interior 900 150 000 des del mateix dia de la convocatòria de les eleccions, el 27 d’octubre, fins al dia 23 de novembre, tots dos inclosos. (Horari atenció: dl.-dv. de 09.00 a 17.30 h i dissabtes de 09.00 a 14.00 h. Excepte festius d’àmbit estatal).L-V de 09:00 a 17:30 i dissabtes de 09:00 a 14:00. L-V de 09:00 a 17:30 i dissabtes de 09:00 a 14:00. L-V de 09:00 a 17:30 i dissabtes de 09:00 a 14:00.

IMPORTANT:

El procediment de votació accessible, en ser votació presencial a la mesa electoral, és incompatible amb el procediment de vot per correu. La normativa electoral estableix que si se sol·licita el vot per correu ja no es pot exercir el vot de manera presencial a la mesa electoral el dia de les eleccions.

En què consisteix aquest procediment?

El procediment de vot accessible té per objecte posar a disposició dels electors cecs o amb discapacitat visual greu que sàpiguen braille, i que ho hagin sol·licitat dins del termini i en la forma escaient, una carpeta/maletí de votació accessible el dia de les eleccions a la seva mesa electoral.

IMPORTANT: les paperetes i els sobres de votació emprats en aquest procediment no apareixen en braille: només apareixen en braille les etiquetes i la documentació complementària que s’inclouen en la carpeta/maletí, a fi que el vot sigui secret.

Aquest maletí/carpeta de votació accessible conté: paperetes i sobres de votació normalitzats (és a dir, sobres i paperetes idèntics als que utilitzen la resta d’electors per a les Eleccions al Congrés i al Senat) i una documentació complementària en braille (guia explicativa en braille, adhesius en braille i tinta que identifiquen continguts, llista en braille de candidats/es al Senat…) que permet a l’elector usuari de braille identificar l’opció de vot desitjada amb plena autonomia i amb la garantia del secret del sufragi.

Com se sol·licita la carpeta de votació accessible?

Els electors amb discapacitat visual que vulguin utilitzar el sistema de vot accessible en les Eleccions a Corts Generals ho han de comunicar trucant al telèfon gratuït del Ministeri de l’Interior 900 150 000. El termini de sol·licitud s’inicia el 27 d’octubre i acaba el dia 23 de novembre, tots dos dies inclosos.

L’horari d’atenció telefònica és: de dilluns a divendres de 09.00 a 17.30 h —excepte festius d’àmbit estatal— i dissabtes de 09.00 a 14.00 h.

Quines dades cal donar per sol·licitar per telèfon el vot accessible?

Els electors que sol·licitin el procediment de votació accessible han de facilitar, dins de termini, a través del telèfon gratuït del Ministeri de l’Interior 900 150 000, les dades següents:

  • Nom i cognoms
  • Data de naixement
  • Número del document nacional d’identitat (DNI)
  • Domicili
  • Telèfon de contacte

A més, han de manifestar que compleixen els requisits següents:

  • Que saben llegir en braille.
  • Que tenen reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent o que estan afiliats a l’Organització Nacional de Cecs Espanyols (ONCE).

L’Administració pot requerir en qualsevol moment la verificació d’aquestes dades.

D’acord amb la normativa en vigor en matèria de protecció de dades de caràcter personal, al seu moment es va crear i es va donar d’alta en l’Agència Espanyola de Protecció de dades el fitxer Vot accessible.

Quina informació es pot demanar en el telèfon gratuït?

  En el telèfon gratuït, a més de poder sol·licitar la carpeta de votació accessible, els electors hi poden fer consultes, des del dia 27 d’octubre fins al dia 20 de desembre, tots dos inclosos, sobre qüestions relacionades amb:

  • El procediment de vot accessible que regula el Reial decret 1612/2007, de 7 de desembre.
  • El procés electoral.
  • Les candidatures proclamades: Eleccions al Congrés dels Diputats i Eleccions al Senat.

Quin és el contingut de la carpeta de votació accessible Eleccions a Corts Generals?

  a) Material de votació estàndard o normalitzat:

  • Un sobre de votació estàndard per a les Eleccions al Congrés dels Diputats.
  • Un sobre de votació estàndard per a les Eleccions al Senat.
  • Una papereta electoral estàndard corresponent a cadascuna de les candidatures proclamades per a les Eleccions al Congrés dels Diputats.
  • Una papereta electoral estàndard per a les Eleccions al Senat.

b) Documentació complementària en Braille:

  • Una guia explicativa en tinta i en braille sobre com s’ha d’utilitzar la documentació que hi ha a la carpeta/maletí.
  • Una plantilla encunyada dins de la qual hi ha la papereta electoral estàndard corresponent a les Eleccions al Senat.
  • Un llistat, en braille, amb els noms dels candidats i candidates al Senat.
  • Un sobre gros que ha d’incloure un sobre petit (mida quartilla) per cada candidatura que concorri a les Eleccions al Congrés dels Diputats. Cadascun d’aquests sobres petits ha de dur enganxada una etiqueta en la qual ha de constar, en tinta i en braille, la denominació de la candidatura la papereta electoral de la qual (estàndard, no en braille) és a dins del sobre.

El sobre gros ha d’anar identificat amb una etiqueta que ha de tenir el text següent retolat en braille i imprès en tinta: “Eleccions al Congrés dels Diputats”

Cadascun dels sobres de mida quartilla esmentats abans ha de contenir la papereta normalitzada de votació corresponent a una candidatura proclamada. Amb la finalitat que l’elector pugui conèixer el contingut de cada sobre, s’hi ha d’adherir una etiqueta que, en braille i també en tinta, ha d’especificar el nom i les sigles de la candidatura la papereta de la qual sigui a dins del sobre.  

Qui garanteix que les traduccions al braille són correctes?

Els textos en braille inclosos en el maletí/carpeta de vot accessible són supervisats per la Comissió Braille Espanyola, que emet els certificats corresponents, i el funcionament correcte del procediment de vot accessible és supervisat per l’Administració electoral (juntes electorals i meses electorals).

En les Eleccions a Corts Generals, què es lliura a la mesa electoral als electors que han sol·licitat per telèfon la utilització del procediment de votació accessible?

El dia de les eleccions l’elector o l’electora s’han d’identificar davant el president de la mesa electoral corresponent o, si escau, davant els vocals d’aquesta, i han de comunicar que van sol·licitar dins del termini i en la forma escaient la carpeta de votació accessible i han de facilitar el seu número de DNI.

Els membres de la mesa electoral han de disposar d’una llista de sol·licituds de votació accessible en la qual ha de constar únicament el DNI de l’elector o l’electora que reclamen la seva carpeta de votació accessible i les dades sobre la Província/Municipi/Districte/Secció/Mesa i adreça del local electoral corresponent.

Els membres de la mesa electoral han de lliurar a l’elector o l’electora el maletí/carpeta de votació accessible només si apareix en la llista esmentada.

Instruccions per a l’ús de la documentació que hi ha en el maletí/carpeta de votació accessible.

  A. Preparació del vot.

Una vegada us hagin lliurat la carpeta de votació accessible, podeu sol·licitar que els membres de la mesa electoral us facilitin l’accés a un espai, situat al més a prop possible de la mesa electoral, perquè hi pugueu manejar la documentació que conté la carpeta de votació accessible amb garanties de privadesa. També us podeu emportar la carpeta de votació accessible fora del local electoral i tornar-hi més tard a emetre el vot.

Per a les Eleccions al Senat, marqueu amb un bolígraf o llapis la vostra opció de vot a les caselles de la plantilla en braille dins de la qual hi ha la papereta del Senat.

En aquesta plantilla, cada candidatura està identificada amb un número. Cerqueu aquest número en la llista en braille de candidatures i així podreu saber la denominació de la candidatura, així com els noms dels candidats i candidates al Senat corresponents a aquesta candidatura. Una vegada seleccionats els candidats als quals vulgueu atorgar el vot, extraieu la papereta estàndard de la plantilla i introduïu-la al sobre de votació corresponent a les “Eleccions al Senat”.

En el cas de les Eleccions al Congrés dels Diputats, obriu el sobre gros que indica en braille “Eleccions al Congrés dels Diputats”. Seleccioneu, d’entre els sobres petits que hi ha a dins, el que us indiqui en braille que conté la papereta corresponent a la candidatura a la qual voleu atorgar el vot, extraieu aquesta papereta i introduïu-la al sobre de votació corresponent a les “Eleccions al Congrés dels Diputats”

B. Votació.

A continuació, aneu a votar a la mesa electoral on heu de mostrar al president o presidenta de la mesa electoral un d’aquests documents per tal d’identificar-vos:

El document nacional d’identitat (DNI). No serveix el resguard del DNI en tràmit, ja que no hi apareix la fotografia de l’elector o electora.

El passaport (amb fotografia).

No importa que aquests documents estiguin caducats, però han de ser els originals, les fotocòpies no valen.

C. Material sobrant.

Després de la votació, es recomana a l’elector o electora que s’emporti el maletí/carpeta de votació accessible, juntament amb tot el material sobrant, a fi d’assegurar el secret del vot emès.