Informació per membres de mesa
Escrutini i fi de la jornada
Com es fan l’escrutini o el recompte de vots en les meses?
Una vegada acaba la votació, comença l’escrutini en les meses.
L’escrutini es fa extraient el president, un a un, els sobres de l’urna corresponent i llegint en veu alta la denominació de la candidatura o, si escau, el nom dels candidats votats. El president ha d’ensenyar cada papereta, una vegada llegida, als vocals, interventors i apoderats.
Segons estableix la normativa, en primer lloc s’efectua l’escrutini corresponent a les eleccions al Congrés dels Diputats i en segon lloc, de les eleccions al Senat.
Acabat el recompte, es resolen per majoria els possibles dubtes i/o protestes que hi pugui haver. Posteriorment, el president anuncia en veu alta el resultat, i especifica el nombre d’electors censats, el de certificacions censals aportades, el nombre de paperetes nul·les, el de vots en blanc i el dels vots que han obtingut cada candidatura o candidat.
La mesa fa públics els resultats per mitjà d’una acta d’escrutini, i en dóna una còpia al representant de l’Administració i als representants de cada candidatura, als interventors, apoderats i candidats que ho sol·liciten.
Pot accedir qualsevol ciutadà a l’escrutini de la mesa electoral?
Sí, atès que és un acte públic, però les persones que hi assisteixin no tenen ni veu i ni vot, per la qual cosa no poden formular ni reclamacions ni protestes, ni interferir en el desenvolupament normal del procés.
Qualsevol persona, sigui o no votant, té dret a estar present en aquest acte sempre que ho permeti el local on hi ha la mesa. En aquest sentit, no hi haurà més restriccions que les que puguin plantejar el president o la presidenta per conservar l’ordre públic.
Com es preparen els sobres de documentació electoral i on es lliuren?
La documentació electoral es distribueix en tres sobres:
El sobre número 1: ha d’incloure l’original de l’acta de constitució de la mesa, l’original de l’acta de sessió i tots els documents als quals es faci referència en l’acta de sessió. En particular, s’hi han d’incloure aquests documents: llista numerada de votants, certificacions censals aportades, talons de les credencials dels interventors, llista del cens electoral utilitzada i les paperetes nul·les o que hagin estat objecte de reclamació. També s’hi han d’incloure les sol·licituds de reintegrament de despeses del vot per correu, si n’hi ha.
Els sobres números 2 i 3: cadascun d’aquests ha d’incloure una còpia de l’acta de constitució de la mesa i una còpia de l’acta de sessió.
Una vegada tancats els sobres, el president o la presidenta, els vocals i interventors han de signar els sobres de manera que les signatures creuin les solapes.
El president o la presidenta, i els vocals i interventors que vulguin, es desplacen immediatament a la seu del jutjat de primera instància o de pau, dins de la demarcació on hi ha la mesa, per lliurar els sobres primer i segon. Les forces públiques han d’acompanyar i, si cal, facilitar el desplaçament d’aquestes persones.
El jutge o la jutgessa reben la documentació i en signen el rebut corresponent (que ha de ser entre la documentació de la mesa).
Un dels vocals, almenys, ha de romandre al local electoral fins que es lliuri el sobre número 3. El servei de Correus ha d’enviar un empleat o una empleada a la mesa electoral, que s’ha de fer càrrec del sobre i n’ha de signar el rebut corresponent (que també ha de ser entre la documentació de la mesa).
Els membres de les meses electorals que s’hagin de desplaçar fins als jutjats de primera instància o de pau per lliurar la documentació electoral en acabar la jornada electoral poden reclamar les despeses derivades d’aquest desplaçament a la Delegació o Subdelegació del Govern.
Una vegada ha estat lliurat el tercer sobre a l’empleat de Correus, acaben les funcions del vocal que s’hagi quedat al local electoral.