Resoleu els vostres dubtes
Altres procediments de votació
Personal embarcat
El personal dels vaixells de l’armada, marina mercant o flota pesquera d’altura, abanderats a Espanya, que hagi de romandre embarcat des de la convocatòria de les eleccions fins a la seva celebració i que durant aquest període toqui ports, coneguts prèviament, en el territori nacional, pot exercir el seu dret de sufragi electoral de la manera següent:
A través del servei de radiotelegrafia, correu electrònic, fax o a través de qualsevol altre mitjà que es pugui habilitar a aquests efectes, es pot sol·licitar de la Delegació Provincial de l’Oficina del Cens Electoral on l’interessat estigui inscrit, el certificat d’inscripció en el cens.
En el missatge, s’hi ha de fer constar les dades següents:
- Nom i dos cognoms del sol·licitant.
- Número del document nacional d’identitat.
- Data, província i municipi de naixement.
- Municipi de residència en el qual està inclòs en el cens electoral.
- Nom del vaixell en què es troba embarcat.
- Port o ports en què el vaixell tingui prevista l’arribada, amb indicació de les dates concretes en què aquesta s’hagi de produir.
En el cas que pugui rebre la documentació electoral per mitjà d’un altre vaixell, cal d’indicar en el radiomissatge l’armador, el consignatari o el vaixell on s’ha d’enviar. A l’efecte de sol·licitud del vot per correu, els serveis de radiotelegrafia dels vaixells tenen la consideració de dependències delegades del servei de Correus i els comandants i capitans o l’oficial en qui deleguin expressament la de personal encarregat de la recepció de la sol·licitud.
La Delegació Provincial de l’Oficina del Cens Electoral corresponent, una vegada comprovada la inscripció de l’interessat, ha de considerar amb caràcter general com a rebuda la sol·licitud i ha de trametre la documentació pertinent al port o, si escau, armador, consignatari o vaixell que l’elector ja hagi designat el seu nom.
Un cop l’elector hagi rebut aquesta documentació, ha d’enviar per correu certificat i urgent, des de qualsevol dels ports en què el vaixell atraqui, la documentació electoral, a la mesa electoral en què li correspongui votar.
Personal de les forces armades que estigui complint missions a l’exterior
Per exercir el dret del vot per correu del personal de les forces armades destacat fora del territori nacional, en operacions vinculades amb la seguretat i defensa d’Espanya i dels seus aliats, en el marc d’organitzacions internacionals de les quals Espanya formi part, així com per contribuir al manteniment de la pau, l’estabilitat i seguretat i donar suport a l’ajuda humanitària, des de la data de la publicació de la convocatòria i fins a la seva celebració, s’ha de seguir el procediment següent:
El comandant del vaixell o el cap d’unitat han d’enviar la relació del personal que vol exercir el seu dret de sufragi al director general de Personal del Ministeri de Defensa, a través del cap de l’Estat Major de la Defensa i dels caps d’Estat Major dels Exèrcits i l’Armada.
Per cada sol·licitant, s’hi ha de fer constar:
- Nom i dos cognoms.
- Número del document nacional d’identitat.
- Data, municipi i província de naixement.
- Municipi de residència en el qual està inclòs en el cens electoral.
El director general de Personal del Ministeri de Defensa, a partir de la data de la publicació de la convocatòria en el butlletí oficial corresponent i abans del desè dia anterior al de la votació, ha de donar trasllat d’aquesta relació a l’Oficina del Cens Electoral, i aquesta l’ha d’enviar a les seves delegacions provincials corresponents.
La Delegació Provincial de l’Oficina del Cens Electoral corresponent, una vegada comprovada la inscripció de l’interessat, ha de considerar amb caràcter general la sol·licitud com a rebuda i ha d’enviar la documentació corresponent a la Direcció General de Personal del Ministeri de Defensa perquè, pel procediment més urgent possible, la faci arribar al destinatari.
L’elector ha d’exercir el seu dret de vot una vegada hagi rebut la documentació a què fa referència el punt anterior. Dels vots emesos, se n’ha de fer càrrec el comandant del vaixell o el cap de la unitat, que els ha de custodiar, tot garantint-ne la seguretat, integritat i secret, fins que els reculli l’encarregat de transportar-los a territori nacional. La Direcció General de Personal del Ministeri de Defensa ha de fer arribar els vots rebuts a la Societat Estatal Correus i Telègrafs, abans del segon dia previ al de la celebració de les eleccions, la qual els ha d’enviar amb caràcter urgent a la mesa electoral corresponent.
Interns en centres penitenciaris
Els interns en centres penitenciaris que no estiguin privats del dret de sufragi voten per correu, seguint el procediment següent:
En tots els centres penitenciaris, s’hi exposen davant la població interna, les normes electorals que regulen el vot per correu, i s’hi organitzen sessions informatives d’explicació i aclariment del procediment de votació.
Per a això, el director de cada centre penitenciari —o la persona en qui aquest delegui— ha de sol·licitar en els tres primers dies des de la publicació de la convocatòria a la Societat Estatal Correus i Telègrafs, que un empleat d’aquest servei es desplaci en una data determinada al centre, proveït dels impresos de sol·licitud de certificat per al vot per correu que puguin ser necessaris perquè, allà mateix, els emplenin els interns que vulguin exercir el seu dret de vot.
Si algun dels reclusos no té DNI, n’hi haurà prou amb el document d’identitat interior que tenen tots els interns sempre que hi aparegui la fotografia del titular.
L’Oficina del Cens Electoral ha d’enviar al centre penitenciari on hi ha el reclús, sobres i paperetes suficients que ha de lliurar personalment l’empleat de Correus a l’elector.
L’elector ha d’escollir la papereta corresponent, introduir-la al sobre (o no hi ha d’incloure cap papereta si el que vol és votar en blanc), i aquest, en un altre sobre que va adreçat a la mesa electoral que correspongui.
L’empleat de Correus ha de fer arribar aquests sobres a les meses electorals corresponents el dia de la votació.