Accessibilitat del Procés Electoral

Procediments de votació i accessibilitat.

Vot presencial i vot per correu: condicions d’accessibilitat.

Vot presencial.

Els locals electorals, i les meses electorals, hauran de ser accessibles i disposaran d’un espai, accessible i adequat, situat el més prop possible de la mesa electoral en què li corresponga votar l’elector. En aqueix lloc es donaran les condicions de privacitat necessàries perquè l’elector puga triar la seua opció de vot en secret.

Els membres de les meses electorals vetlaran per que els electors amb discapacitat puguen exercir el seu dret de vot amb la més autonomia possible.

Qualsevol queixa o sol·licitud sobre accessibilitat, durant el període electoral, es pot enviar a la Junta Electoral de Zona competent.

L’article 87 de la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny, del Règim Electoral General estableix que:

  • els electors que no sàpiguen llegir o que, per discapacitat, no puguen per si mateixos triar la papereta, col·locar-la dins del sobre, entregar-la al president de la Mesa o introduir-la en l’urna, poden servir-se per a aquestes operacions d’una persona de la seua confiança;
  • que es regularà un procediment de votació per a les persones cegues o amb discapacitat visual, que s’aplicarà, en tot cas, a les eleccions al Congrés dels Diputats i al Senat, a les eleccions al Parlament Europeu i als supòsits de referèndum. Aquest procediment es va regular en 2007 i es va utilitzar per primera vegada en les Eleccions a Corts Generals 2008.

Enllaços:

Vot per correu per a persones amb problemes de mobilitat: gratuïtat de la Certificació mèdica i del poder Notarial.

La sol·licitud de vot per correu, en el cas que un elector o electora no puga presentar aqueixa sol·licitud de manera personal en l’Oficina de Correus per causa de malaltia o discapacitat (que haurà d’acreditar-se per mitjà de certificació mèdica oficial i gratuïta), podrà ser efectuada en nom seu per una altra persona autoritzada, notarialment o consularment, mitjançant document que s’estendrà individualment en relació amb cada elector i sense que s’hi puga incloure diversos electors, ni una mateixa persona representar més d’un elector.

La Junta Electoral competent comprovarà, en cada cas, la concurrència de totes aquestes circumstàncies.

El procediment és el següent:

Els interessats han de contactar amb un notari que actuarà, de manera gratuïta (Consell General del Notariat: www.notariat.org/ ) i li entregaran el certificat mèdic oficial i gratuït a què es refereix l’article 72.c) de la LOREG.

El notari es desplaçarà al domicili de l’elector, ja siga un hospital, residència d’ancians, o el domicili d’un familiar. Posteriorment, se seguirà el mateix procediment que per al vot per correu ordinari.

És a dir: El representant o apoderat podrà anar —dins del termini de sol·licitud del vot per correu: del 27 d’octubre al 10 de desembre— personalment, amb el seu DNI, i el poder notarial, a qualsevol Oficina de Correus i sol·licitarà l’imprès per a votar per correu.

Els serveis de Correus remetran tota la documentació a l’Oficina del Cens Electoral, que anota en les Llistes del Cens que s’ha sol·licitat votar per correu -de manera que JA NO PUGA VOTAR PERSONALMENT- i remet a l’apoderat per correu certificat al domicili que li haja indicat o, si no n’hi ha, al que figure en el Cens, la documentació següent:

  • Una papereta de cada una de les formacions polítiques que es presente a les Eleccions;
  • Un sobre de votació, en què s’introduirà la papereta corresponent.

    • El certificat d’inscripció en el cens electoral;
    • Un sobre en què figurarà la direcció de la Mesa on li correspondria votar;
    • Un full explicatiu.

Aquesta documentació també ha de ser arreplegada personalment per l’apoderat, prèvia acreditació de la seua identitat. Si no estiguera en el seu domicili, haurà d’anar personalment a arreplegar-la a l’Oficina de Correus corresponent.

Més informació:

  • Articles 72, 87 i 118 1. b) de la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general.
  • Articles 1 i 8 del Reial Decret 605/1999, de 16 d’abril, de regulació complementària dels processos electorals.
  • El Reial Decret 1.612/2007, de 7 de desembre, regula aqueix procediment de vot accessible que facilita a les persones amb discapacitat visual l’exercici del dret de sufragi.
  • Reial Decret 422/2011, de 25 de març, pel qual s’aprova el Reglament sobre les condicions bàsiques per a la participació de les persones amb discapacitat en la vida política i en els processos electorals.
  • Reial Decret 557/1993, de 16 d’abril, sobre actuació notarial en el procediment d’emissió de vot per correu.
  • Instrucció de 26 d’abril de 1993, de la Junta Electoral central, sobre certificat mèdic oficial i gratuït a què es refereix l’article 72.c) de la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny, del Règim Electoral General, en la redacció donada per la Llei Orgànica 6/1992, de 2 de novembre.

Procediment de votació accessible per a electors amb discapacitat visual (documentació complementària en braille).

Guia explicativa de l’estoig de Vot Accessible (en totes les llengües cooficials).

Qui poden sol·licitar el procediment de votació accessible?

Els electors cecs o amb discapacitat visual greu inscrits en el Cens Electoral que sàpiguen utilitzar el sistema braille i tinguen reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent, o siguen afiliats a l’Organització Nacional de Cecs Espanyols, poden sol·licitar el maletí/estoig de votació accessible que se’ls entregarà en la Mesa electoral el dia de la celebració de les Eleccions a Corts Generals 2015 (20 de desembre), segons estableix la normativa en vigor.  

Per a sol·licitar l’estoig de votació accessible aquests electors han de comunicar-ho a l’Administració General de l’Estat, a través del telèfon gratuït del Ministeri de l’Interior 900 150 000, des del mateix dia de la convocatòria de les eleccions, el 27 d’octubre, fins al dia 23 de novembre, ambdós inclosos. (Horari atenció: L-V de 09:00 a 17:30 i dissabtes de 09:00 a 14:00. Excepte festius d’àmbit estatal.)

IMPORTANT:

El procediment de votació accessible, en ser votació presencial en la Mesa electoral, és incompatible amb el procediment de vot per correu. La normativa electoral estableix que, si se sol·licita el vot per correu, ja no es pot exercir el vot de manera presencial en la Mesa electoral el dia de les eleccions.

En què consisteix aquest procediment?

El procediment de vot accessible té com a objecte posar a disposició dels electors cecs o amb discapacitat visual greu que sàpiguen braille, i que ho hagen sol·licitat dins del termini i la forma escaient, un estoig/maletí de votació accessible el dia de les Eleccions en la seua Mesa electoral.

IMPORTANT: Les paperetes i els sobres de votació utilitzats en aquest procediment no estan en braille: només estan en braille les etiquetes i la documentació complementària que s’inclouen en l’estoig/maletí, a fi del secret del vot.

Aqueix maletí/estoig de votació accessible conté: paperetes i sobres de votació normalitzats (és a dir, sobres i paperetes idèntics als qur utilitzen la resta d’electors per a les Eleccions al Congrés i al Senat) i una documentació complementària en braille (guia explicativa en braille, adhesius en braille i tinta que identifiquen continguts, llistat en braille de candidats al Senat…) que permet a l’elector usuari de braille la identificació de l’opció de vot desitjada amb plena autonomia i amb la garantia del secret del sufragi.

Com se sol·licita l’estoig de votació accessible?

Els electors amb discapacitat visual que desitgen utilitzar el sistema de vot accessible en les Eleccions a Corts Generals han de comunicar-ho cridant al telèfon gratuït del Ministeri de l’Interior 900 150 000 El termini de sol·licitud s’inicia el 27 d’octubre i finalitza el dia 23 de novembre, ambdós dies inclosos.

L’horari d’atenció telefònica serà: de dilluns a divendres de 09:00 a 17:30 -excepte festius d’àmbit estatal- i els dissabtes de 09:00 a 14:00

Quines dades cal donar per a sol·licitar per telèfon el vot accessible?

Els electors que sol·liciten el procediment de votació accessible hauran de facilitar, dins de termini, a través del Telèfon gratuït del Ministeri de l’Interior 900 150 000, les dades següents:

  • Nom i cognoms
  • Data de naixement
  • Número del Document Nacional d’Identitat (DNI)
  • Adreça
  • Telèfon de contacte

A més, hauran de manifestar que compleixen amb els requisits següents:

  • Que saben llegir en braille.
  • Que tenen reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent o que són afiliats a l’Organització Nacional de Cecs Espanyols (ONCE).

L’Administració podrà requerir en qualsevol moment la verificació d’aquestes dades.

D’acord amb la normativa en vigor en matèria de protecció de dades de caràcter personal al seu dia es va crear i va donar d’alta en l’Agència Espanyola de Protecció de dades el fitxer Vot accessible.

Quina informació es pot demanar en el telèfon gratuït?

En el telèfon gratuït, a més de poder sol·licitar l’estoig de votació accessible, els electors podran fer consultes, des del dia 27 d’octubre fins al dia 20 de desembre, ambdós inclosos, sobre qüestions relacionades amb:

  • El procediment de vot accessible regulat en el Reial Decret 1.612/2007, de 7 de desembre.
  • El procés electoral.
  • Les candidatures proclamades: Eleccions al Congrés dels Diputats i Eleccions al Senat.

Quin és el contingut de l’estoig de votació accessible Eleccions a Corts Generals?

a) Material de votació estàndard o normalitzat.

  • Un sobre de votació estàndard per a les Eleccions al Congrés dels Diputats.
  • Un sobre de votació estàndard per a les Eleccions al Senat.
  • Una papereta electoral estàndard corresponent a cada una de les candidatures proclamades per a les Eleccions al Congrés dels Diputats.
  • Una papereta electoral estàndard per a les Eleccions al Senat.

b) Documentació complementària en braille.

  • Una guia explicativa en tinta i en braille sobre com utilitzar la documentació continguda en l’estoig/maletí.
  • Una plantilla encunyada dins de la qual estarà la papereta electoral estàndard corresponent a les Eleccions al Senat.
  • Un llistat, en braille, amb els noms dels candidats i candidates al Senat.
  • Un sobre gran que inclourà un sobre xicotet (grandària quartilla) per cada candidatura que concórrega a les Eleccions al Congrés dels Diputats. Cada un d’aqueixos sobres xicotets tindrà apegada una etiqueta en què constarà, en tinta i en braille, la denominació de la candidatura la papereta electoral de la qual (estàndard, no en braille) està dins del sobre.

El sobre gran anirà identificat amb una etiqueta que tindrà el següent text retolat en braille i imprès en tinta: “Eleccions al Congrés dels Diputats”

Cada un dels sobres de grandària quartilla abans citats contindrà la papereta normalitzada de votació corresponent a una candidatura proclamada. A fi que l’elector puga conèixer el contingut de cada sobre, s’adherirà en cadascuns una etiqueta que, en braille i també en tinta, especificarà el nom i les sigles de la candidatura la papereta de les quals estiga dins del sobre.

Qui garanteix que les traduccions al braille són correctes?

Els textos en braille inclosos en el maletí/estoig de vot accessible són supervisats per la Comissió Braille Espanyola, que emet els corresponents certificats, i el funcionament correcte del procediment de vot accessible és supervisat per l’Administració Electoral (Juntes Electorals i Meses Electorals).

En les Eleccions a Corts Generals què s’entrega en la Mesa electoral als electors que han sol·licitat per telèfon la utilització del procediment de votació accessible?

El dia de les Eleccions l’elector o electora s’identificarà davant del president de la Mesa electoral corresponent o, si és el cas, davant els seus vocals, comunicant que va sol·licitar dins del termini i la forma escaient l’estoig de votació accessible i facilitant el seu número de DNI.

Els membres de la Mesa electoral comptaran amb un llistat de sol·licituds de votació accessible en què constarà únicament el DNI de l’elector o electora que reclama el seu estoig de votació accessible, i les dades sobre la província/Municipi/Districte/Secció/Mesa i adreça de local electoral corresponent.

Els membres de la Mesa electoral entregaran a l’elector o electora el maletí/estoig de votació accessible només si consta en el citat llistat.

Instruccions per a l’ús de la documentació continguda en el maletí/estoig de votació accessible.

A. Preparació del vot.

Una vegada li haja sigut entregat l’estoig de votació accessible, vostè pot sol·licitar que els membres de la Mesa electoral li faciliten l’accés a un espai, ubicat el més prop possible de la Mesa electoral, perquè vostè puga manejar-hi la documentació continguda en l’estoig de votació accessible amb garanties de privacitat. També pot emportar-se l’estoig de votació accessible fora del local electoral i tornar més tard a emetre el seu vot.

Per a les Eleccions al Senat, marque amb un bolígraf o llapis la seua opció de vot en les caselles de la plantilla en Braille dins de la qual està la papereta del Senat.

En aqueixa plantilla, cada candidatura està identificada amb un número. Busque aqueix número en el llistat en Braille de candidatures i així podrà saber la denominació de la candidatura, així com els noms dels candidats i candidates al Senat corresponents a aqueixa candidatura. Una vegada seleccionats els candidats a qui desitge atorgar el seu vot, extraga la papereta estàndard de la plantilla i introduïsca-la en el sobre de votació corresponent a les “Eleccions al Senat”.

En el cas de l’Elecció al Congrés dels Diputats, obriu el sobre gran que indica en braille “Eleccions al Congrés dels Diputats”. Seleccione, d’entre els sobres xicotets que hi ha dins, el que li indique en Braille que conté la papereta corresponent a la candidatura a què vostè desitja atorgar el seu vot, extraga aqueixa papereta i introduïsca-la en el sobre de votació corresponent a les “Eleccions al Congrés dels Diputats”

B. Votació.

A continuació dirigisca’s a votar a la Mesa electoral on haurà de mostrar al president o presidenta de la Mesa electoral un dels següents documents per a identificar-se:

El Document Nacional d’Identitat (DNI). No serveix el resguard del DNI en tràmit, ja que no hi apareix fotografia de l’elector o electora.

El passaport (amb fotografia).

No importa que aquests documents estiguen caducats, però han de ser els originals, no valen fotocòpies.

C. Material sobrant.

Després de la votació, es recomana a l’elector o electora que s’emporte el maletí/estoig de votació accessible, junt amb tot el material sobrant, a fi d’assegurar el secret del vot emès.