Informació per membres de mesa
Escrutini i fi de la jornada
Com es realitza l’escrutini o recompte de vots en les meses?
Una vegada acaba la votació, comença l’escrutini en les meses.
L’escrutini es realitza extraient el president, un a u, els sobres de l’urna corresponent i llegint en alta veu la denominació de la candidatura o, si és el cas, el nom dels candidats votats. El president ensenyarà cada papereta, una vegada llegida, als vocals, interventors i apoderats.
Segons estableix la normativa, en primer lloc s’efectua l’escrutini corresponent a les eleccions al Congrés dels Diputats, i en segon lloc, de les eleccions al Senat.
Acabat el recompte, es resoldran per majoria els possibles dubtes i/o protestes que poguera haver-hi. Posteriorment, el president anunciarà en veu alta el resultat, especificant el nombre d’electors censats, el de certificacions censals aportades, el nombre de paperetes nul·les, el de vots en blanc i el dels vots obtinguts per cada candidatura o candidat.
La Mesa fa públics els resultats per mitjà d’una acta d’escrutini, de la qual donarà una còpia al representant de l’Administració i als representants de cada candidatura, als interventors, apoderats i candidats que en sol·liciten.
Pot accedir qualsevol ciutadà a l’escrutini de la Mesa electoral?
Sí, atès que és un acte públic, però les persones que assistisquen no tenen veu ni vot per la qual cosa no poden formular ni reclamacions ni protestes, ni interferir en el normal desenvolupament del procés.
Qualsevol persona, siga o no votant, té dret a estar present en l’acte esmentat, sempre que ho permeta el local on està ubicada la Mesa. No hi haurà en aquest sentit més restriccions que les que puga plantejar el president o presidenta per a la conservació de l’ordre públic.
Com es preparen els sobres de documentació electoral i on s’entreguen?
La documentació electoral es distribueix en tres sobres:
El sobre número 1: ha d’incloure original de l’acta de constitució de la Mesa, original de l’acta de sessió i tots els documents a què es faça referència en l’acta de sessió. En particular s’inclouran els documents següents: llista numerada de votants, certificacions censals aportades, talons de les credencials dels interventors, llista del cens electoral utilitzada, i les paperetes nul·les o que hagueren sigut objecte de reclamació. S’inclouran també les sol·licituds de reintegrament de despeses del vot per correu, si n’hi haguera.
Els sobres números 2 i 3: cada un d’ells ha d’incloure una còpia de l’acta de constitució de la Mesa i una còpia de l’acta de sessió.
Una vegada tancats els sobres el president o presidenta, els vocals i interventors hi posaran les seues firmes creuant les solapes.
El president o presidenta i els vocals i interventors que ho desitgen, es desplaçaran immediatament a la seu del Jutjat de Primera Instància o de Pau, dins de la demarcació de la qual estiga situada la Mesa, per a fer entrega dels sobres primer i segon. La Força Pública acompanyarà i, si fóra necessari, facilitarà el desplaçament d’aquestes persones.
El jutge o jutgessa rebrà la documentació i firmarà el corresponent rebut (que ha de trobar-se entre la documentació de la Mesa)
Un dels vocals, almenys, ha de romandre en el local electoral fins que s’efectue l’entrega del sobre número 3. El servei de Correus enviarà un empleat o empleada a la Mesa electoral, que es farà càrrec del sobre i firmarà el corresponent rebut (que també ha de trobar-se entre la documentació de la Mesa)
Els membres de les meses electorals que hagen de desplaçar-se fins als jutjats de Primera Instància o de Pau per a entregar la documentació electoral en finalitzar la jornada electoral, podran reclamar les despeses derivades d’aquest desplaçament a la Delegació o Subdelegació del Govern.
Una vegada entregat el tercer sobre a l’empleat de Correus, finalitzen les funcions del vocal que haja romàs en el local electoral.