El personal dels vaixells de l’Armada, la marina mercant o flota pesquera d’altura, abanderats a Espanya, que haja de romandre embarcat des de la convocatòria de les eleccions fins a la celebració i que, durant eixe període, toque ports prèviament coneguts en el territori nacional, podrà exercir el seu dret al sufragi electoral de la manera següent:
A través del servei de radiotelegrafia, correu electrònic o fax o per qualsevol altre mitjà que puga habilitar-se a aquest efecte, es podrà sol·licitar de la Delegació Provincial de l’Oficina del Cens Electoral on estiga inscrit, el certificat d’inscripció en el cens.
En el missatge es farà constar les dades següents:
Nom i dos cognoms de la persona interessada.
Número del document nacional d’identitat o número de targeta d’estranger.
Data, província i municipi de naixement.
Municipi de residència on està inclòs en el Cens Electoral.
Nom del vaixell on la persona es troba embarcada.
Port o ports on tinga prevista l’arribada el vaixell, amb indicació de les dates concretes en què s’haja de produir.
En el cas que puga rebre la documentació electoral per mitjà d’un altre vaixell, s’indicarà en el radiomissatge l’armador, el consignatari o el vaixell on s’ha d’enviar. A l’efecte de sol·licitud del vot per correu, els serveis de radiotelegrafia dels vaixells tindran la consideració de dependències delegades del Servei de Correus i els comandants i capitans o l’oficial en qui delegue expressament el personal encarregat de la recepció de la sol·licitud.
La Delegació Provincial de l’Oficina del Cens Electoral corresponent, una vegada comprovada la inscripció de la persona interessada, considerarà la sol·licitud rebuda a tots els efectes i procedirà a remetre la documentació pertinent al port o, en el seu cas, a l’armador, al consignatari o al vaixell del qual haguera designat ja el seu nom.
Una volta rebuda la documentació per la persona interessada, procedirà a remetre per correu certificat i urgent, des de qualsevol dels ports en què el vaixell atraque, la documentació electoral, a la Mesa electoral en què li corresponga votar.
Per a l’exercici del dret del vot per correu del personal de les Forces Armades destacat fora del territori nacional, en operacions vinculades amb la seguretat i la defensa d’Espanya i dels seus aliats, en el marc d’organitzacions internacionals de les quals Espanya forme part, així com per a contribuir al manteniment de la pau, l’estabilitat i la seguretat, i donar suport a l’ajuda humanitària, des de la data de la publicació de la convocatòria i fins a la seua celebració, de seguirà el procediment següent:
El Comandant del vaixell o el cap de la Unitat remetrà la relació del personal que desitja exercir el seu dret de sufragi a la Direcció General de Personal del Ministeri de Defensa, a través del cap de l’Estat Major de la Defensa i dels caps d’Estat Major dels Exèrcits i l’Armada.
Per cada sol·licitant es farà constar:
Nom i dos cognoms.
Número del document nacional d’identitat.
Data, província i municipi de naixement.
Municipi de residència on està inclòs en el Cens Electoral.
La Direcció General de Personal del Ministeri de Defensa, a partir de la data de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial corresponent i abans del dècim dia anterior al de la votació, donarà trasllat d’aquesta relació a l’Oficina del Cens Electoral, que les remetrà a les seues Delegacions Provincials corresponents.
La Delegació Provincial de l’Oficina del Cens Electoral corresponent, una vegada comprovada la inscripció de la persona interessada, considerarà la sol·licitud com rebuda a tots el efectes i procedirà a remetre la documentació corresponent a la Direcció General de Personal del Ministeri de Defensa perquè, pel procediment més urgent possible, li la faça arribar.
La persona que ha sol·licitat el vot procedirà a exercir el dret una vegada rebuda la documentació a què fa referència el punt anterior. Dels vots emesos es farà càrrec qui exercisca el comandament del vaixell o el responsable de la Unitat, que els custodiarà, garantint la seua seguretat, integritat i secret, fins que siguen recollits per la persona encarregada del seu transport a territori nacional. La Direcció General de Personal del Ministeri de Defensa farà arribar els vots rebuts a la Sociedad Estatal Correos y Telégrafos, abans del segon dia previ al de la celebració de les eleccions, la qual els remetrà amb caràcter urgent a la Mesa electoral corresponent.
El personal intern en Centres Penitenciaris que no estiguen privats del dret de sufragi, vota per correu segons el següent procediment:
En tots els Centres Penitenciaris s’exposaran davant la població interna les normes electorals que regulen el vot per correu, i s’organitzaran sessions informatives d’explicació i aclariment del procediment de votació.
Per fer-ho, la Direcció de cada Centre Penitenciari -o la persona en qui es delegue- sol·licitarà en els tres primers dies des de la publicació de la convocatòria a la Sociedad Estatal Correos y Telégrafos, S.A. que una persona d’aquest servei es desplace en una data determinada al Centre, proveït dels impresos de sol·licitud de certificat per al vot per correu que pogueren ser necessaris perquè, allí mateix, siguen emplenats pel personal intern que vulga exercir el seu dret al vot.
Si alguna persona no tinguera DNI, n’hi haurà prou amb el Document d’Identitat Interior que tenen tots els interns i internes sempre que en ell aparega la seua fotografia.
L’Oficina del Cens Electoral haurà de remetre al Centre Penitenciari on es trobe, sobres i paperetes suficients per a cada procés, que li seran entregades personalment per la persona responsable de Correus.
Triarà la papereta corresponent per a cada procés, la introduirà al sobre de votació corresponent (o no inclourà cap papereta si el que desitja és votar en blanc) i el tancarà. Inclourà el sobre o sobres de votació i el certificat d’inscripció al cens en el sobre dirigit a la Mesa i el tancarà.
L’empleat de correus farà arribar aquestos sobres a les Meses electorals corresponents el dia de la votació.
La Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del Règim Electoral General estableix que la sol·licitud de vot per correu, en cas que no es puga presentar de manera personal per malaltia o discapacitat (que haurà d’acreditar-se per mitjà de certificació mèdica oficial i gratuïta), podrà ser efectuada en el seu nom per una altra persona autoritzada, notarial o consularment, mitjançant document que s’estendrà individualment en relació amb cada persona i sense que en el mateix puga incloure’s a diversos votants, ni una mateixa persona representar a més d’un. La Junta Electoral comprovarà, en cada cas, la concurrència de totes aquestes circumstàncies.
Aquest servei és totalment gratuït.
El notari o notària es desplaçarà al domicili de l’elector o electora, ja siga un hospital, residència de majors, o el domicili d’un familiar. Posteriorment, se seguirà el mateix procediment que per al vot per correu ordinari. És a dir: la persona que el representa o apodera podrà anar –des de la convocatòria de les eleccions i fins al dia en què finalitze el termini per a la sol·licitud del vot per correu des d’Espanya- personalment, amb el seu DNI i el poder notarial, a qualsevol Oficina de Correus i sol·licitar l’imprés per a votar per correu.
Els serveis de Correus remetran tota la documentació a l’Oficina del Cens Electoral. Aquesta anota en les llistes del cens que s’ha sol·licitat votar per correu -de manera que la persona que sol·licita el vot per correu ja no podrà votar de manera presencial en la Mesa electoral el dia de les eleccions- i remet a la persona que el representa o apodera per correu certificat al domicili que li haja indicat o, en el seu defecte, al qual figure en el cens:
Per a cada procés electoral convocat, una papereta de cadascuna de les formacions polítiques que es presenten a les eleccions i un sobre de votació, en el qual s’introduirà la papereta corresponent, o no inclourà cap papereta si el que desitja és votar en blanc.
El certificat d’inscripció en el cens electoral.
Un sobre en el qual figurarà l’adreça de la Mesa on li correspondria votar.
Un full explicatiu.
Aquesta documentació també ha de ser recollida personalment per la persona que ho apodera, prèvia acreditació de la seua identitat. Si no es trobara al seu domicili, haurà d’anar personalment a recollir-la a l’oficina de Correus corresponent.