El president o la presidenta, les persones designades vocals i els seus suplents es reuneixen a les 8:00 h al lloc fixat per a la votació.
Si el president o la presidenta no hi ha acudit, el substitueix el seu primer o la seva primera suplent. Si el primer o la primera suplent també falla, el substitueix el segon o la segona suplent; i si aquesta persona tampoc no hi ha acudit, pren possessió com a president o presidenta el primer o la primera vocal o el segon o la segona vocal, en aquest ordre. De la mateixa manera, els vocals que no hi han acudit o que prenen possessió com a president o presidenta, són substituïts pels seus suplents.
No es pot constituir la mesa sense la presència d’un president o presidenta i dos vocals. En cas que la mesa no es pugui constituir, cal redactar acta dels fets i enviar-la per correu certificat a la Junta Electoral de Zona, la qual ja n’ha d’estar assabentada per comunicació telegràfica o telefònica.
Si és el cas, la Junta ha de designar lliurement les persones que hagin de formar la mesa electoral, i pot fins i tot disposar que en formi part algun dels electors o de les electores que hi hagi present al local.
Si, tot i així, no és possible constituir la mesa quan ja ha passat una hora des de l’hora legalment establerta per al començament de la votació, la circumstància s’ha de comunicar a la Junta Electoral de Zona, la qual convocarà per a una nova votació a la mesa en els dos dies següents.
Constituïda la mesa i estesa la seva acta de constitució, no escau donar possessió a les persones que, formant part de la mesa electoral, es presentin tard per al desenvolupament de les seves funcions, i que hagin estat substituïdes per suplents. Un cop constituïda la mesa electoral, els suplents que no hagin hagut d’integrar-la queden lliures de qualsevol obligació.
El president o la presidenta de la mesa electoral és l’autoritat en matèria d’ordre públic dins del local electoral; té autoritat exclusiva per conservar l’ordre, assegurar la llibertat de les persones votants i vetllar pel compliment de la llei.
Així, les forces de policia adreçades a protegir els locals electorals prestaran a la Presidència de la mesa, dins i fora del local, l’auxili que requereixi.
No es pot fer propaganda electoral de cap mena ni en els locals electorals ni als voltants dels locals. La Presidència de la mesa, doncs, ha de prendre les mesures que consideri adients per evitar-ho.
Es pot tancar un local electoral abans de l’hora prevista?
Sí, sempre que totes les persones censades a la mesa ja hagin votat.
Dins del local electoral hi pot haver cartells o propaganda electoral el dia de la votació?
El dia de la votació no hi pot haver cartells ni propaganda electoral dins dels locals electorals.
Si n’hi ha, el president o la presidenta (o, en defecte seu, la Junta Electoral de Zona) n’ha d’ordenar la retirada a les Forces i Cossos de Seguretat.
No es consideren propaganda electoral els emblemes o símbols que els interventors i les interventores o els apoderats i les apoderades portin amb la finalitat d’identificació.
Què cal fer si es produeix un incident d’ordre públic?
Dins del local electoral, el president o la presidenta tenen l’autoritat exclusiva pel que fa al manteniment de l’ordre públic. Si és necessari, poden demanar la intervenció de les forces i cossos de seguretat.
Els incidents que sorgeixin, i el nom i els cognoms de les persones que els hagin provocat, han de constar en l’acta de la sessió.
Com s’identifica l’elector o l’electora davant la mesa?
La identificació es fa mitjançant:
Aquests documents poden ser espanyols o emesos pel país d’origen, sempre que incloguin la fotografia de la persona que votarà. No importa que aquests documents estiguin caducats, però han de ser els originals, les fotocòpies no valen.
Si, malgrat la presentació dels documents, hi ha dubtes sobre la identitat de l’elector o l’electora, la mesa, considerant els documents aportats i el testimoni que puguin presentar, decidirà per majoria dels seus components.
Què succeeix si l’elector o l’electora no es troba a la llista del cens?
Si és el cas, només pot votar a la mesa si presenta algun dels documents següents:
SENTÈNCIA JUDICIAL que reconegui el dret del votant a estar inscrit al cens de la mesa.
CERTIFICACIÓ CENSAL ESPECÍFICA D’ALTA, expedida per la Delegació Provincial de l’Oficina del Cens electoral, que l’habiliti per fer efectiu el dret a vot.
Per a la votació tant valen l’original de la certificació censal específica com la rebuda per fax a través de l’Ajuntament respectiu.
Les certificacions censals específiques d’alta s’han de tenir en compte a la llista numerada de votants, per tal de computar-les després degudament en les actes d’escrutini i sessió.
Com voten les persones amb discapacitat?
Els electors i les electores que no sàpiguen llegir o que, per discapacitat, estiguin impedits per escollir la papereta o introduir-la en el sobre i lliurar-la al president o la presidenta de la mesa, poden recórrer a una persona de la seva confiança perquè ho faci per ells/elles.
Quan voten els membres de la mesa i els interventors i interventores?
Un cop acabada la votació, i després que s’hagin introduït a l’urna els sobres que contenen les paperetes de vot trameses per correu, voten els membres de la mesa i els interventors i interventores acreditats davant la mesa i que tinguin dret a votar-hi. El president o la presidenta introdueixen els sobres dins l’urna.
A la llista numerada de votants s’ha d’indicar la secció i la mesa electoral dels interventors que no constin al cens de la mesa.
Què passa si durant la jornada electoral falten sobres o paperetes?
Quan la mesa s’adoni que falten paperetes d’alguna candidatura, els interventors i les interventores o els apoderats i les apoderades de la candidatura de què es tracti les poden subministrar.
Si no és possible, el president o la presidenta de la mesa ha d’interrompre la votació i comunicar-ho a la Junta Electoral de Zona per tal que en subministri immediatament.
La interrupció no pot durar més d’una hora, i la votació s’ha d’allargar tant temps com hagi estat interrompuda.
Què passa si la votació s’interromp durant més d’una hora?
La regla general és que la interrupció de la votació no pot durar més d’una hora. Tanmateix, si la mesa resol que s’ha de reprendre la votació en el cas d’una interrupció lleugerament superior a una hora (amb la pròrroga conseqüent durant el temps que la votació hagi estat interrompuda), la interrupció no es pot entendre com una irregularitat que invalidi l’elecció.
Ara bé, si la interrupció dura força més d’una hora, correspon a la Junta Electoral de Zona valorar si la votació es reprèn o se suspèn.
Quan i qui suspèn la votació? Interrupció de la votació durant més d’una hora o circumstància que faci impossible l’acte de la votació
La Presidència de la mesa ha d’ordenar la suspensió de la votació en els casos següents: Interrupció superior a una hora.
Quan, per qualsevol motiu, l’acte de la votació sigui impossible.
És convenient que, abans de prendre la decisió, el president o la presidenta obtingui el parer de tots els membres de la mesa i, si les circumstàncies ho permeten, ho consulti per telèfon a la Junta Electoral de Zona.
Què passa quan se suspèn la votació?
En cas que la votació se suspengui, el president o la presidenta ho ha de fer constar en escrit raonat, el qual s’ha d’adjuntar a l’expedient electoral.
Se n’ha d’enviar immediatament una còpia, en mà o per correu certificat, a la Junta Electoral de Zona, per tal que comprovi la certesa i la suficiència dels motius i declari o exigeixi les responsabilitats que en resultin.
En cas que la votació se suspengui, no es tenen en compte els vots emesos ni se’n fa l’escrutini. El president o la presidenta ordena immediatament que es destrueixin les paperetes dipositades a l’urna, i ho fa constar a l’escrit esmentat.
Un cop suspesa la votació en una mesa electoral, la Junta Electoral de Zona ha de convocar noves eleccions en aquella mesa durant els dos dies següents.
Pot votar l’elector o l’electora que acrediti el dret mitjançant sentència i no consti a les llistes del cens electoral?
Sí. El president o la presidenta de la mesa en pot admetre el vot, sempre que, a més, acrediti que el seu domicili correspon a la mesa en la qual vol votar.
Una altra persona pot representar un elector o electora?
Mai. L’acte de votar té caràcter personal i intransferible. Les persones amb algun tipus de discapacitat, però, sí que es poden fer acompanyar per una persona en qui tinguin confiança durant tot el procés, des de l’elecció de la papereta fins al lliurament del sobre de votació al president o la presidenta de la mesa.
Què passa si no consta que una persona que ha votat per correu hagi demanat la documentació per votar mitjançant aquest sistema?
El vot no es pot obrir ni introduir a l’urna, però cal conservar-lo per possibles reclamacions o recursos.
Es pot suspendre la votació d’una persona que va votar per correu i després va morir?
Sí, sempre que es presenti a la mesa el certificat de defunció corresponent per tal que no se li introdueixi el vot a l’urna.
Què cal fer en cas que els sobres amb el vot per correu arribin a la mesa en el moment en què voten els interventors o les interventores, o més tard?
En aquest cas, aquests vots NO es poden comptar.
Qui pot informar la persona que votarà de com fer-ho?
Només els membres de la mesa poden facilitar aquesta informació a qui la demani.
Hi pot haver policies dins d’un local electoral?
Sí, quan hi siguin a petició del president o la presidenta de la mesa.
Els interventors i les interventores i els apoderats o les apoderades poden portar emblemes o adhesius d’alguna coalició o partit?
Sí, sempre que només s’hi mostrin les sigles del partit o coalició.
Els interventors i les interventores i els apoderats o les apoderades poden presentar reclamacions?
Sí, i s’han d’incloure en l’acta de sessió, però això no vol dir que la mesa en participi.
La mesa ha de lliurar als apoderats o a les apoderades, encara que no s’hagin presentat en el moment de constitució de la mesa, còpia de l’acta d’escrutini?
Sí, la mesa té l’obligació d’expedir-los, immediatament i sense cap càrrec, una còpia de l’acta d’escrutini.
La mesa ha de lliurar a les persones que representen els partits una còpia de la llista numerada de votants?
No, perquè amb això podria atemptar contra els drets constitucionalment protegits dels votants.
Els mitjans de comunicació poden dur a terme activitats informatives en els locals electorals?
Normalment s’ha de fer des de fora del local electoral, però es poden emetre imatges del desenvolupament de la votació a l’interior. Per fer-ho, però, els cal acreditació davant la mesa. L’enregistrament d’imatges no pot en cap cas interferir en el desenvolupament de la votació.
Quan és vàlid un vot?
Els vots dipositats a l’urna amb les exigències legals poden ser vàlids o nuls.
Es considera vot vàlid:
Què és un vot en blanc?
Són vots en blanc:
Els sobres que no continguin papereta.
El vot emès a favor duna candidatura legalment retirada.
Les paperetes en què no s’hagi marcat cap candidat o candidata en el cas d’eleccions a municipis de fins a 250 habitants o en règim de consell obert, o a EATIM.
Les paperetes en què no s’hagi escrit el nom de la candidatura, candidat o candidata, en el cas d’electors o electores temporalment a l’estranger a les eleccions municipals i a EATIM.
Quan és nul un vot?
Són vots nuls:
Els que s’emeten en sobres o paperetes diferents del model oficial.
Les paperetes sense sobre.
Els sobres que continguin més d’una papereta de diferents candidatures (si s’hi inclouen diverses paperetes de la mateixa candidatura, es compta com un únic vot vàlid).
Els que s’emeten en sobres alterats.
Les paperetes en què s’hagi modificat, afegit o ratllat el nom dels candidats i candidates, alterat el seu ordre de col·locació, així com aquelles en què s’hagi introduït qualsevol llegenda o expressió, o produït qualsevol altra alteració de caràcter voluntari o intencionat.
En el cas d’eleccions municipals, les paperetes en què s’hagin marcat més de quatre candidats o candidates a municipis entre 101 i 250 habitants, o més de dues a municipis de fins a 100 habitants.
En el cas d’eleccions corresponents a municipis en consell obert o EATIM, les paperetes en què s’hagin marcat més d’un candidat o candidata.
Es computen com a vàlids els vots emesos en paperetes que continguin un senyal, creu o aspa al costat d’algun dels candidats o candidates, en la mesura en què aquests no tinguin prou transcendència o entitat perquè es consideri que amb ells s’ha alterat la configuració de la papereta o s’ha manifestat un retret a algun dels candidats o a alguna de les candidates o a la formació política a la qual pertanyen.
Qui decideix sobre la validesa o nul·litat d’un vot?
Només la mesa electoral, formada pel president o la presidenta i els seus vocals.
S’han de conservar els vots nuls de la mesa?
Sí, per si hi ha reclamacions o recursos posteriors.
És vàlid el vot que conté diverses paperetes de la mateixa candidatura?
Sí, perquè se’n desprèn de manera clara i inequívoca la voluntat de l’elector. En canvi, si les paperetes són de candidatures diferents el vot és nul.
Són vàlids els vots emesos amb paperetes de diferent to, mida o errades tipogràfiques en relació amb el model oficial?
Sí, les petites diferències no afecten la validesa del vot.
Són vàlids els vots emesos amb sobres de diferent to, mida o errades tipogràfiques en relació amb el model oficial?
Sí, sempre que el sobre no posi en risc el secret del vot.
Un vot per correu que arriba per correu ordinari, es considera vàlid?
No, es considera nul. Perquè sigui vàlid, el vot per correu s’ha d’enviar obligatòriament per correu certificat.
És vàlid el vot emès en sobre bilingüe a la zona no bilingüe d’una comunitat?
Sí.
És vàlida una papereta en castellà en una comunitat bilingüe?
Sí, perquè se’n desprèn de manera clara la voluntat de l’elector o de l’electora.
És vàlida una papereta en què consta una persona candidat o candidata que després d’haver estat proclamat ha estat exclòs o exclosa?
Sí, es considera com a vot vàlid, però referit als candidats i a les candidates proclamats de manera vàlida.