Escrutini i fi de la jornada

Un cop acaba la votació, comença l’escrutini a les meses.

En aquestes eleccions l’escrutini guardarà l’ordre següent:

  • 1r Eleccions Municipals.

  • 2n Eleccions a Entitats d’Àmbit Territorial Inferior al Municipi, si escau.

  • 3r Eleccions Autonòmiques.

L’escrutini de cada elecció es realitza de la manera següent:

El president o la presidenta extreu, un per un, els sobres de l’urna i llegeix en veu alta la denominació de la candidatura. Ensenyarà cada papereta, un cop llegida, als vocals, interventors o interventores i apoderats o apoderades.

Acabat el recompte, es resolen per majoria els possibles dubtes i/o protestes que hi pugui haver. Posteriorment, el president o la presidenta anuncia en veu alta el resultat i especifica el nombre d’electors i d’electores censats, el de certificacions censals aportades, el nombre de votants, el nombre de vots nuls, el de vots en blanc i el dels vots que ha obtingut cada candidatura.

La mesa fa públics els resultats per mitjà d’una acta d’escrutini, de la qual en donarà una còpia als representants de cada candidatura, als interventors i interventores, apoderats o apoderades i candidats i candidates que ho sol·licitin, així com al representant de l’Administració.

Sí, atès que és un acte públic, però les persones que hi assisteixen no tenen ni veu ni vot, per la qual cosa no poden formular ni reclamacions ni protestes, ni interferir en el desenvolupament normal del procés.

Qualsevol persona, sigui votant o no, té dret a estar present en aquest acte sempre que ho permeti el local on hi ha la mesa. No hi haurà més restriccions que les que puguin plantejar el president o la presidenta per mantenir l’ordre públic.

La documentació electoral es distribueix en tres sobres. Hi haurà un joc de tres sobres per a cada procés que se celebri.

Sobre número 1 de cada procés celebrat:

  • Original de l’acta de constitució de la mesa (a incloure a les eleccions municipals, a la resta s’inclouran les còpies)
  • Original de l’acta de la sessió del procés que correspongui
  • Documents que fan referència a l’acta de sessió: llistes del cens electoral, llista numerada de votants, paperetes nul·les o que haguessin estat objecte de reclamació, certificacions censals i/o sentències judicials aportades, còpies de les credencials dels interventors, o les credencials mateixes si no s’han rebut les còpies, sol·licituds de reintegrament de despeses del vot per correu, si n’hi ha

Sobres número 2 i 3 de cada procés celebrat:

  • Còpia de l’acta de constitució de la mesa
  • Còpia de les actes de la sessió

Tancar i signar els sobres. Una vegada tancats els sobres, el president o la presidenta, els vocals i els interventors han de signar els sobres de manera que les signatures creuin les solapes.

El president o la presidenta, així com els vocals i els interventors que vulguin, es desplacen immediatament a la seu del jutjat de primera instància o de pau, dins de la demarcació on hi ha la mesa, per lliurar els sobres número 1 i número 2. Les forces públiques els han d’acompanyar i, si cal, facilitar-ne el desplaçament.

El jutge o la jutgessa reben la documentació i en signen el rebut corresponent (que ha de ser entre la documentació de la mesa).

Almenys un dels vocals ha de romandre al local electoral fins que es lliuri el sobre número 3. El servei de Correus ha d’enviar un empleat o una empleada a la mesa electoral, que s’ha de fer càrrec del sobre i n’ha de signar el rebut corresponent (que també ha de ser entre la documentació de la mesa).

Els membres de les meses electorals que s’hagin de desplaçar fins als jutjats de primera instància o de pau per lliurar la documentació electoral en acabar la jornada electoral poden reclamar les despeses derivades del desplaçament a la Delegació o Subdelegació del Govern.

Una vegada lliurat el tercer sobre a l’empleat de Correus, s’acaben les funcions del vocal que s’hagi quedat al local electoral.