Saps què ocorrerà amb el teu vot el dia de les eleccions?
El recorregut del vot
El dia de les eleccions, els electors i les electores poden votar de manera presencial a la mesa que els correspongui entre les 9 del matí i les 8 del vespre.
A les 8 de la vespre el president o presidenta de la mesa electoral anuncia en veu alta que acabarà la votació i, a continuació:
Permetrà votar als electors i a les electores que estiguin dins del local electoral o a l'accés a aquest.
Introduirà en l'urna els sobres de votació remesos per correu.
Votarà ell mateix, els vocals i els interventors acreditats davant aquesta mesa i no permetrà que voti ningú altre.
L'escrutini dels vots
Acaba la votació i comença l'escrutini dels vots, començant per les eleccions al Congrés dels Diputats.
El president o presidenta obre l'urna i va traient els sobres d'un en un.
Llegeix en veu alta la candidatura votada. Mostra la papereta a vocals, apoderats i interventors.
Es compta el nombre de vots obtinguts per cada candidatura i el president anuncia:
Nombre d'electors/ores censats/ades.
Nombre de votants.
Nombre de vots nuls.
Nombre de vots en blanc.
Nombre de vots per candidatura.
Es resolen possibles protestes i reclamacions.
Es destrueixen totes les paperetes de votació, excepte les considerades com a vots nuls i les que han estat objecte d'alguna reclamació.
Aquestes paperetes se signaran i s'inclouran en la documentació electoral que la mesa ha de lliurar al jutjat de primera instància o de pau.
S'estén l'acta d'escrutini i se’n fa el següent:
L'original es col•loca a l'entrada del local electoral.
Es lliura una còpia a:
Representant de l'administració.
Representants de les candidatures.
Apoderats/ades.
Interventors/ores.
D'igual manera es procedeix amb l'escrutini de les eleccions al Senat, encara que en lloc de candidatures el president o presidenta dóna lectura al nom dels candidats que figuren marcats amb una creu.
S'estén l'acta de la sessió i es reparteixen còpies als representants de les candidatures, als apoderats i a les apoderades i als interventors i a les interventores que ho sol·licitin.
La destinació final de la documentació
La documentació electoral es distribueix en 3 sobres: Sobre 1:
Original de l'acta de constitució de la mesa.
Original de l'acta de la sessió i documentació a la qual faci referència: llistes del cens electoral, llista numerada de votants, paperetes nul•les i objecte de protesta…
Sobres 2 i 3:
Còpia de l'acta de constitució de la mesa.
Còpia de les actes de la sessió.
Els sobres 1 i 2 s'han d'entregar personalment pel president o per la presidenta i els o les vocals i els interventors o les interventores que ho vulguin a la seu del jutjat de primera instància o de pau, a la demarcació a la qual estigui inscrita la mesa.
La força pública acompanyarà, i si fos necessari facilitarà, el desplaçament d'aquestes persones.
En el transcurs de les deu hores següents a la recepció de l'última documentació, el jutge o la jutgessa s'ha de desplaçar personalment a la seu de la junta electoral de la zona, on ha d'entregar, mitjançant rebut detallat, el sobre 1.
El sobre 2 quedarà arxivat al jutjat de primera instància o de pau corresponent. Podrà ser reclamat per les juntes electorals en les operacions d'escrutini general i pels tribunals competents en els processos contenciosos electorals.
El sobre 3 s'ha d'entregar per un o per una vocal de la mesa electoral al representant o a la representant de Correus que ha d'acudir a la mesa per recollir-lo.
Una vegada lliurat aquest sobre finalitzen les funcions del vocal que havia romàs en el local electoral a aquests efectes.