El personal dels vaixells de l’armada, la marina mercant o la flota pesquera d’altura, abanderats a Espanya, que hagi de romandre embarcat des de la convocatòria de les eleccions fins a la seva celebració i que durant aquest període toqui ports, coneguts prèviament, en el territori nacional, pot exercir el seu dret de sufragi electoral de la manera següent:
Mitjançant el servei de radiotelegrafia, correu electrònic, fax o qualsevol altre mitjà que pugui habilitar-se a aquests efectes, es pot sol·licitar de la Delegació Provincial de l’Oficina del Cens Electoral on l’interessat estigui inscrit el certificat d’inscripció en el cens.
En el missatge, s’hi han de fer constar les dades següents:
Nom i dos cognoms de la persona interessada.
Número del document nacional d’identitat o número de targeta d’estranger.
Data, província i municipi de naixement.
Municipi de residència en el qual figuri en el cens electoral.
Nom del vaixell en què la persona es troba embarcada.
Port o ports on el vaixell tingui prevista l’arribada, amb la indicació de les dates concretes en què aquesta s’hagi de produir.
En cas que pugui rebre la documentació electoral per mitjà d’un altre vaixell, s’ha d’indicar en el radiomissatge l’armador, consignatari o vaixell on s’ha d’enviar. A l’efecte de sol·licitud del vot per correu, els serveis de radiotelegrafia dels vaixells tenen la consideració de dependències delegades del servei de Correus, i els comandants i capitans o l’oficial en qui deleguin expressament, la de personal encarregat de la recepció de la sol·licitud.
La Delegació Provincial de l’Oficina del Cens Electoral corresponent, una vegada comprovada la inscripció de la persona interessada, considerarà amb caràcter general com a rebuda la sol·licitud i procedirà a remetre la documentació pertinent al port o, si escau, armador, consignatari o vaixell del qual hagués designat ja el seu nom.
Un cop la persona interessada hagi rebut la documentació, procedirà a enviar per correu certificat i urgent, des de qualsevol dels ports on atraqui el vaixell, la documentació electoral a la mesa electoral en què li correspongui votar.
Per a l’exercici del dret del vot per correu del personal de les forces armades destacat fora del territori nacional, en operacions vinculades amb la seguretat i defensa d’Espanya i dels seus aliats, en el marc d’organitzacions internacionals de les quals Espanya formi part, així com per contribuir al manteniment de la pau, l’estabilitat i la seguretat i donar suport a l’ajuda humanitària, des de la data de la publicació de la convocatòria i fins a la seva celebració s’ha de seguir el procediment següent:
El comandant del vaixell o el cap d’unitat ha d’enviar la relació del personal que vol exercir el seu dret de sufragi al director general de Personal del Ministeri de Defensa, per mitjà del cap de l’Estat Major de la Defensa i dels caps d’Estat Major dels Exèrcits i de l’Armada.
Per cada sol·licitant, s’hi ha de fer constar:
Nom i dos cognoms.
Número del document nacional d’identitat.
Data, municipi i província de naixement.
Municipi de residència en el qual figuri en el cens electoral.
El director general de Personal del Ministeri de Defensa, a partir de la data de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial corresponent i abans del desè dia anterior al de la votació, ha de donar trasllat d’aquesta relació a l’Oficina del Cens Electoral, que l’ha de trametre a les seves delegacions provincials corresponents.
La Delegació Provincial de l’Oficina del Cens Electoral corresponent, una vegada comprovada la inscripció de la persona interessada, considerarà amb caràcter general la sol·licitud com a rebuda i procedirà a remetre la documentació corresponent a la Direcció General de Personal del Ministeri de Defensa perquè, pel procediment més urgent possible, la faci arribar al destinatari.
La persona que ha sol·licitat el vot procedirà a exercir el dret una vegada rebuda la documentació a la qual fa referència el punt anterior. Dels vots emesos, se n’ha de fer càrrec el comandant del vaixell o el cap de la unitat, que els ha de custodiar, garantint-ne la seguretat, la integritat i el secret, fins que els reculli l’encarregat de transportar-los a territori nacional. La Direcció General de Personal del Ministeri de Defensa ha de fer arribar els vots rebuts a la Societat Estatal Correus i Telègrafs, abans del segon dia previ al de la celebració de les eleccions, la qual els ha d’enviar amb caràcter urgent a la mesa electoral corresponent.
El personal intern en centres penitenciaris que no estigui privat del dret de sufragi vota per correu segons el procediment següent:
En tots els centres penitenciaris s’han d’exposar a la població interna les normes electorals que regulen el vot per correu i s’han d’organitzar sessions informatives d’explicació i aclariment del procediment de votació.
Per fer-ho, el director de cada centre penitenciari —o la persona en qui aquest delegui— ha de sol·licitar, en els tres primers dies des de la publicació de la convocatòria, a la Sociedad Estatal Correos y Telégrafos, S.A. que un empleat d’aquest servei es desplaci en una data determinada al centre, proveït dels impresos de sol·licitud del certificat per al vot per correu que puguin ser necessaris, perquè, allà mateix, els emplenin els interns que vulguin exercir el seu dret de vot.
Si alguna persona no té DNI, n’hi haurà prou amb el Document d’Identitat Interior que tenen tots els interns i totes les internes sempre que hi aparegui la seva fotografia.
L’Oficina del Cens Electoral haurà de remetre al centre penitenciari on es trobi sobres i paperetes suficients per a cada procés, que li seran lliurades personalment per la persona responsable de Correus.
Triarà la papereta corresponent per a cada procés, la introduirà al sobre de votació corresponent (o no inclourà cap papereta si el que vol és votar en blanc) i el tancarà. Inclourà el sobre o els sobres de votació i el certificat d’inscripció al cens al sobre adreçat a la mesa i el tancarà.
El servei de Correus ha de fer arribar aquests sobres a les meses electorals corresponents el dia de la votació.
La Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general estableix que la sol·licitud de vot per correu, en cas que no es pugui presentar de manera personal per malaltia o discapacitat (que caldrà acreditar-ho per mitjà de certificació mèdica oficial i gratuïta), podrà ser efectuada en nom seu per una altra persona autoritzada, notarial o consularment, mitjançant un document que s’estendrà individualment en relació amb cada persona i sense que s’hi puguin incloure diversos votants, ni una mateixa persona representar-ne a més d’un. La Junta Electoral comprovarà, en cada cas, la concurrència de totes aquestes circumstàncies.
Aquest servei és totalment gratuït.
El notari o la notària s’ha de desplaçar al domicili de l’elector o de l’electora, tant si és un hospital com si és una residència per a gent gran o el domicili d’un familiar. A continuació, el procediment que cal seguir és el mateix que per al vot per correu ordinari. És a dir, la persona que el representa o que l’apodera podrà anar personalment —des de la convocatòria de les eleccions i fins al dia que finalitzi el termini per a la sol·licitud del vot per correu des d’Espanya—, amb el DNI i el poder notarial, a qualsevol oficina de Correus i sol·licitar l’imprès per votar per correu.
Els serveis de Correus remetran tota la documentació a l’Oficina del Cens Electoral. Aquesta anota a les llistes del cens que s’ha sol·licitat votar per correu —de manera que la persona que sol·licita el vot per correu ja no podrà votar de manera presencial a la mesa electoral el dia de les eleccions— i remet a la persona que el representa o que l’apodera per correu certificat al domicili que li hagi indicat o, si no, al que figuri al cens:
Per a cada procés electoral convocat, una papereta de cadascuna de les formacions polítiques que es presenti a les eleccions i un sobre de votació, en què s’introduirà la papereta corresponent, o no inclourà cap papereta si el que vol és votar en blanc.
El certificat d’inscripció al cens electoral.
Un sobre en què consti l’adreça de la mesa on li correspondria votar.
Un full explicatiu.
Aquesta documentació també l’ha de recollir personalment la persona que l’apodera, amb l’acreditació prèvia de la seva identitat. Si no és al seu domicili, ha d’anar personalment a recollir-la a l’oficina de Correus corresponent.