Qualsevol persona pot exercir el dret de sufragi actiu, de manera conscient, lliure i voluntària, sigui quina sigui la seva forma de comunicar-ho i amb els mitjans de suport que requereixi (article 3.2 de la Llei orgànica del règim electoral general)
L'Administració ha de vetllar pel respecte al dret a la igualtat d'oportunitats de les persones amb discapacitat en l'accés als locals i les meses electorals, i per la seva no-discriminació (article 2 del Reglament sobre les condicions bàsiques per a la participació de les persones amb discapacitat en la vida política i en els processos electorals).
L'accessibilitat dels processos electorals té dues vessants: accessibilitat per a les persones que acudeixen al local electoral a votar i accessibilitat per a les persones designades per formar part de les meses electorals.
La sol·licitud de vot per correu, en cas de que un elector o una electora no puga presentar la sol·licitud de manera personal a l'oficina de Correus per causa de malaltia o discapacitat (que s'haurà d'acreditar per mitjà de certificació mèdica oficial i gratuïta), podrà fer-la en el seu nom una altra persona autoritzada, notarialment o consular, mitjançant un document que s'estendrà individualment en relació amb cada elector o electora i sense que es puguen incloure en el document diversos electors o electores i sense que una mateixa persona puga representar a més d'un electora o una electora.
La Junta Electoral competent comprovarà, en cada cas, la concurrència de totes estes circumstàncies.
El procediment és el següent:
Les persones interessades han de contactar amb un notari que actuarà de manera gratuïta (Consell General del Notariat) i li entregaran el certificat mèdic oficial i gratuït a què es refereix l'article 72.c) de la LOREG.
El notari es desplaçarà al domicili de l'elector o l’electora, siga un hospital,una residència d'ancians o el domicili d'un familiar. Posteriorment se seguirà el mateix procediment que per al vot per correu ordinari.
És a dir: La persona que el representa podrà anar —dins del termini de sol·licitud del vot per correu: del 5 de març al 18 d'abril— personalment, amb el seu DNI i el poder notarial, a qualsevol oficina de Correus i sol·licitar l'imprès per a votar per correu.
Els serveis de Correus remetran tota la documentació a l'Oficina del Cens Electoral, que anota en les llistes del cens que s'ha sol·licitat votar per correu —de manera que JA NO PUGA VOTAR PERSONALMENT— i remet, per correu certificat, a l'apoderat al domicili que haja indicat o, si no, al que figure en el cens la documentació següent:
Les persones cegues o amb discapacitat visual greu que s'hagen inscrit en el cens electoral que sàpiguen utilitzar el braille i tinguen reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent o estiguen afiliades a l'Organització Nacional de Cecs Espanyols poden sol·licitar el maletí/carpeta de votació accessible que se'ls entregarà en la mesa electoral el dia de la jornada electoral per a les eleccions a Corts Generals 2019 i per a les eleccions a les Corts Valencianes, el diumenge 28 d'abril.
El procediment de votació accessible consistix en l'entrega, en la mesa electoral el dia de les eleccions, a les persones cegues o amb discapacitat visual que ho hagen sol·licitat dins del termini d'un maletí/carpeta de votació accessible que conté el següent: paperetes i sobres de votació normalitzats (és a dir, sobres i paperetes idèntics als que utilitza la resta d'electors) i una documentació complementària en braille (guia explicativa en braille, adhesius en braille i tinta que identifiquen continguts, etc.) que permet a la persona cega o amb discapacitat visual usuària de braille la identificació de l'opció de vot desitjada amb plena autonomia i amb la garantia del secret de sufragi.
IMPORTANT: El procediment de votació accessible, com que és votació presencial en la mesa electoral, és incompatible amb el procediment de vot per correu. La normativa electoral establix que si se sol·licita el vot per correu, ja no es pot exercir el vot de manera presencial a la mesa electoral.
Les persones que sol·liciten el procediment de votació accessible hauran de facilitar, dins del termini, per mitjà del telèfon gratuït del Ministeri de l'Interior 900 150 000, les dades següents:
A més, hauran de manifestar que complixen els requisits següents:
L'Administració podrà requerir la verificació d’estes dades en qualsevol moment.
En el telèfon gratuït 900 150 000, a més de poder sol·licitar el maletí/carpeta de votació accessible (del 5 de març a l'1 d'abril), podran dirigir consultes (del 5 de març al 27 d'abril, ambdós inclosos) sobre qüestions relaciones amb:
Els dies 19 i 20 d'abril no estarà disponible el servei d'atenció telefònica.
Per a les eleccions al Congrés i al Senat
a) Material de votació estàndard o normalitzat.
b) Documentació complementària en braille.
El sobre gran anirà identificat amb una etiqueta que tindrà el text següent retolat en braille i imprés en tinta: «Eleccions al Congrés dels Diputats».
Cadascun dels sobres de mida quartilla esmentats anteriorment contindrà la papereta normalitzada de votació corresponent a una candidatura proclamada. Per a que l'elector puga conéixer el contingut de cada sobre, s'adherirà a cadascun una etiqueta on, en braille i també en tinta, s'especificaran el nom i les sigles de la candidatura la papereta de la qual estiga dins del sobre.
IMPORTANT: On se celebren també eleccions a les Corts Valencianes hi haurà dos maletins/carpetes de votació: un per a les eleccions a Corts Generals i un altre per a les eleccions a les Corts Valencianes
Per a les eleccions a les Corts Valencianes:
La Comissió Braille Espanyola, que emetrà els certificats corresponents, supervisa els textos en braille que inclou el maletí/carpeta de vot accessible i l'Administració Electoral (juntes electorals i meses electorals) supervisa el funcionament correcte del procediment de vot accessible.