Altres procediments de votació
El personal dels vaixells de l'armada, marina mercant o flota pesquera d'altura, abanderats a Espanya, que hagi de romandre embarcat des de la convocatòria de les eleccions fins a la seva celebració i que durant aquest període toqui ports, coneguts prèviament, en el territori nacional, pot exercir el seu dret de sufragi electoral de la manera següent:
A través del servei de radiotelegrafia, correu electrònic o fax o per qualsevol altre mitjà que es pugui habilitar a aquest efecte, es pot sol·licitar de la Delegació Provincial de l'Oficina del Cens Electoral en què estigui inscrit, el certificat d'inscripció en el cens.
En el missatge, cal fer-hi constar les dades següents:
- Nom i dos cognoms de la persona interessada.
- Número del document nacional d'identitat o número de targeta d'estranger.
- Data, província i municipi de naixement.
- Municipi de residència en el qual figuri en el cens electoral.
- Nom del vaixell en què la persona està embarcada.
- Port o ports en què tingui prevista l’arribada el vaixell, amb indicació de les dates concretes en què aquesta s'hagi de produir.
En el cas que pugui rebre la documentació electoral per mitjà d'un altre vaixell, cal indicar en el radiomissatge l'armador, el consignatari o vaixell on s’ha d’enviar. A l'efecte de sol·licitud del vot per correu, els serveis de radiotelegrafia dels vaixells tenen la consideració de dependències delegades del servei de Correus i els comandants i capitans o l'oficial en qui deleguin expressament la de personal encarregat de la recepció de la sol·licitud.
La Delegació Provincial de l'Oficina del Cens Electoral corresponent, una vegada comprovada la inscripció de la persona interessada, ha de considerar amb caràcter general com a rebuda la sol·licitud i ha de trametre la documentació pertinent al port o, si escau, armador, consignatari o vaixell del qual ja hagi designat el seu nom.
Un vegada que la persona interessada ha rebut la documentació, ha de trametre per correu certificat i urgent, des de qualsevol dels ports en què el vaixell atraqui, la documentació electoral, a la mesa electoral en què li correspongui votar.
Per exercir el dret del vot per correu del personal de les forces armades destacat fora del territori nacional, en operacions vinculades amb la seguretat i defensa d'Espanya i dels seus aliats, en el marc d'organitzacions internacionals de les quals Espanya formi part, així com per contribuir al manteniment de la pau, l'estabilitat i la seguretat i donar suport a l'ajuda humanitària, des de la data de la publicació de la convocatòria i fins a la seva celebració, s’ha de seguir el procediment següent:
El comandant del vaixell o el responsable de la unitat han d’enviar la relació del personal que vol exercir el seu dret de sufragi a la Direcció General de Personal del Ministeri de Defensa, a través del cap de l'Estat Major de la Defensa i dels caps d'Estat Major dels Exèrcits i l'Armada.
Per cada sol·licitant, s’hi ha de fer constar:
- Nom i dos cognoms.
- Número del document nacional d'identitat.
- Data, municipi i província de naixement.
- Municipi de residència en el qual figuri en el cens electoral.
La Direcció General de Personal del Ministeri de la Defensa, a partir de la data de la publicació de la convocatòria en el butlletí oficial corresponent i abans del desè dia anterior al de la votació, ha de donar trasllat d'aquesta relació a l'Oficina del Cens Electoral, la qual l’haurà d’enviar a les seves delegacions provincials corresponents.
La Delegació Provincial de l'Oficina del Cens Electoral corresponent, una vegada comprovada la inscripció de la persona interessada, ha de considerar amb caràcter general la sol·licitud com a rebuda i ha d’enviar la documentació corresponent a la Direcció General de Personal del Ministeri de Defensa perquè, a través del procediment més urgent possible, la hi faci arribar.
La persona que ha sol·licitat el vot ha d’exercir el seu dret, una vegada que hagi rebut la documentació a què fa referència el punt anterior. Dels vots emesos, se n’ha de fer càrrec qui exerceixi el comandament del vaixell o el responsable de la unitat, que els han de custodiar, per tal de garantir-ne la seguretat, integritat i el secret, fins que els reculli la persona encarregada de transportar-los a territori nacional. La Direcció General de Personal del Ministeri de Defensa ha de fer arribar els vots rebuts a la Societat Estatal Correus i Telègrafs, abans del segon dia previ al de la celebració de les eleccions, la qual els ha d’enviar amb caràcter urgent a la mesa electoral corresponent.
El personal intern en centres penitenciaris que no estigui privat del dret de sufragi vota per correu segons el procediment següent:
En tots els centres penitenciaris s’han d’exposar davant la població interna les normes electorals que regulen el vot per correu, i s’han d’organitzar sessions informatives d'explicació i aclariment del procediment de votació.
Per a això, la direcció de cada centre penitenciari -o la persona en qui es delegui- ha de sol·licitar durant els tres primers dies des de la publicació de la convocatòria a la Sociedad Estatal Correos y Telégrafos, S.A. que una persona d'aquest servei es desplaci en una data determinada al centre, proveïda dels impresos de sol·licitud de certificat per al vot per correu que puguin ser necessaris perquè, allà mateix, els empleni el personal intern que vulgui exercir el seu dret al vot.
Si alguna persona no té DNI, n’hi haurà prou amb el document d'identitat interior que tenen tots els interns i totes les internes sempre que hi aparegui la seva fotografia.
L'Oficina del Cens Electoral ha de trametre al centre penitenciari en què es trobi, sobres i paperetes suficients per a cada procés, que li ha de lliurar personalment la persona responsable de Correus.
Ha d’escollir la papereta corresponent per a cada procés, l’ha d’introduir en el sobre de votació corresponent (o no hi ha d’incloure cap papereta si el que vol és votar en blanc) i l’ha de tancar. Ha d’incloure el sobre o els sobres de votació i el certificat d'inscripció en el cens en el sobre adreçat a la mesa i l’ha de tancar.
El servei de Correus ha de fer arribar aquests sobres a les meses electorals corresponents el dia de la votació.
La Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general estableix que la sol·licitud de vot per correu, en cas que no es pugui presentar de manera personal per malaltia o discapacitat (que s’ha d'acreditar per mitjà d’una certificació mèdica oficial i gratuïta), la pot efectuar en nom seu una altra persona autoritzada, notarialment o consularment, mitjançant un document que s'ha d’estendre individualment amb relació a cada persona i sense que en aquest es puguin incloure diversos votants, ni una mateixa persona en pugui representar més d'un. La junta electoral ha de comprovar, en cada cas, la concurrència de totes aquestes circumstàncies.
Aquest servei és totalment gratuït.
El notari o la notària s’han de desplaçar al domicili de l'elector o electora, que pot ser un hospital, una residència de gent gran o el domicili d'un familiar. Posteriorment, s’ha de seguir el mateix procediment que per al vot per correu ordinari. És a dir: la persona que el/la representa o l’apodera pot anar –des de la convocatòria de les eleccions i fins al dia en què acaba el termini per a la sol·licitud del vot per correu des d'Espanya- personalment, amb el seu DNI i el poder notarial, a qualsevol oficina de Correus i sol·licitar-hi l'imprès per votar per correu.
Els serveis de Correus han d’enviar tota la documentació a l'Oficina del Cens Electoral. Aquesta ha d’anotar en les llistes del cens que s'ha sol·licitat votar per correu -de manera que la persona que sol·licita el vot per correu ja no pot votar de manera presencial en la mesa electoral el dia de les eleccions- i ha de trametre a la persona que el/la representa o l’apodera per correu certificat al domicili que li hagi indicat o, si no n’hi ha, al que figuri en el cens:
- Per a cada procés electoral convocat, una papereta de cadascuna de les formacions polítiques que es presenten a les eleccions i un sobre de votació, en el qual s'ha d’introduir la papereta corresponent, o no s’hi ha d’incloure cap papereta si el que es vol és votar en blanc.
- El certificat d'inscripció en el cens electoral.
- Un sobre en el qual apareix l’adreça de la mesa en què li correspon votar.
- Un full explicatiu.
Aquesta documentació també l’ha de recollir personalment la persona que l’apodera, amb l’acreditació prèvia de la seva identitat. Si no és al seu domicili, l’ha d'anar a recollir personalment a l'oficina de Correus corresponent.