Altres procediments de votació
El personal dels vaixells de l'armada, marina mercant o flota pesquera d'altura, abanderats a Espanya, que haja de romandre embarcat des de la convocatòria de les eleccions fins a la seua celebració i que durant aquest període toque ports, coneguts prèviament, en el territori nacional, podrà exercir el seu dret de sufragi electoral de la manera següent:
A través del servici de radiotelegrafia, correu electrònic o fax o per qualsevol altre mitjà que es puga habilitar a aquest efecte, es podrà sol·licitar de la Delegació Provincial de l'Oficina del Cens Electoral on estiga inscrit, el certificat d'inscripció en el cens.
En el missatge, es farà constar les dades següents:
- Nom i dos cognoms de la persona interessada.
- Número del document nacional d'identitat o número de targeta d'estranger.
- Data, província i municipi de naixement.
- Municipi de residència en el qual figure en el cens electoral.
- Nom del vaixell en què la persona està embarcada.
- Port o ports en què tinga prevista l’arribada el vaixell, amb indicació de les dates concretes en què aquesta s'haja de produir.
En el cas que puga rebre la documentació electoral per mitjà d'un altre vaixell, cal indicar en el radiomissatge l'armador, el consignatari o vaixell on s’ha d’enviar. A l'efecte de sol·licitud del vot per correu, els servicis de radiotelegrafia dels vaixells tenen la consideració de dependències delegades del servici de Correus i els comandants i capitans o l'oficial en qui deleguen expressament la de personal encarregat de la recepció de la sol·licitud.
La Delegació Provincial de l'Oficina del Cens Electoral corresponent, una vegada comprovada la inscripció de la persona interessada, ha de considerar amb caràcter general com a rebuda la sol·licitud i ha de trametre la documentació pertinent al port o, si escau, armador, consignatari o vaixell del qual ja haja designat el seu nom.
Un vegada que la persona interessada ha rebut la documentació, ha de trametre per correu certificat i urgent, des de qualsevol dels ports en què el vaixell atraque, la documentació electoral, a la mesa electoral en què li corresponga votar.
Per exercir el dret del vot per correu del personal de les forces armades destacat fora del territori nacional, en operacions vinculades amb la seguretat i defensa d'Espanya i dels seus aliats, en el marc d'organitzacions internacionals de les quals Espanya forme part, així com per contribuir al manteniment de la pau, l'estabilitat i la seguretat i donar suport a l'ajuda humanitària, des de la data de la publicació de la convocatòria i fins a la seua celebració, s’ha de seguir el procediment següent:
El comandant del vaixell o el responsable de la unitat remetrà la relació del personal que desitja exercir el seu dret de sufragi a la Direcció General de Personal del Ministeri de Defensa, a través del cap de l'Estat Major de la Defensa i dels caps d'Estat Major dels Exèrcits i l'Armada.
Per cada sol·licitant, es farà constar:
- Nom i dos cognoms.
- Número del document nacional d'identitat.
- Data, municipi i província de naixement.
- Municipi de residència en el qual figure en el cens electoral.
La Direcció General de Personal del Ministeri de la Defensa, a partir de la data de la publicació de la convocatòria en el butlletí oficial corresponent i abans del desé dia anterior al de la votació, donarà trasllat d'aquesta relació a l'Oficina del Cens Electoral, la qual les remetrà a les seues delegacions provincials corresponents.
La Delegació Provincial de l'Oficina del Cens Electoral corresponent, una vegada comprovada la inscripció de la persona interessada, considerarà amb caràcter general la sol·licitud com a rebuda i procedirà a remetre la documentació corresponent a la Direcció General de Personal del Ministeri de Defensa perquè, a través del procediment més urgent possible, la hi faça arribar.
La persona que ha sol·licitat el vot procedirà a exercir el seu dret, una vegada rebuda la documentació a què fa referència el punt anterior. Dels vots emesos, es farà càrrec qui exercisca el comandament del vaixell o el responsable de la unitat, que els custodiarà, per tal de garantir la seua seguretat, integritat i el secret, fins que siguen recollits per la persona encarregada de transportar-los a territori nacional. La Direcció General de Personal del Ministeri de Defensa farà arribar els vots rebuts a la Societat Estatal Correus i Telègrafs, abans del segon dia previ al de la celebració de les eleccions, la qual els remetrà amb caràcter urgent a la mesa electoral corresponent.
El personal intern en centres penitenciaris que no estiga privat del dret de sufragi vota per correu segons el procediment següent:
En tots els centres penitenciaris s’han d’exposar davant la població interna les normes electorals que regulen el vot per correu, i s’han d’organitzar sessions informatives d'explicació i aclariment del procediment de votació.
Per a això, la direcció de cada centre penitenciari -o la persona en qui es delegue- ha de sol·licitar durant els tres primers dies des de la publicació de la convocatòria a la Sociedad Estatal Correos y Telégrafos, S.A. que una persona d'aquest servici es desplace en una data determinada al centre, proveïda dels impresos de sol·licitud de certificat per al vot per correu que puguen ser necessaris perquè, allà mateix, els emplene el personal intern que vulga exercir el seu dret al vot.
Si alguna persona no té DNI, n’hi haurà prou amb el document d'identitat interior que tenen tots els interns i totes les internes sempre que aparega la seua fotografia.
L'Oficina del Cens Electoral ha de trametre al centre penitenciari en què es trobe, sobres i paperetes suficients per a cada procés, que li ha d’entregar personalment la persona responsable de Correus.
Ha de triar la papereta corresponent per a cada procés, l’ha d’introduir en el sobre de votació corresponent (o no hi ha d’incloure cap papereta si el que desitja és votar en blanc) i l’ha de tancar. Ha d’incloure el sobre o els sobres de votació i el certificat d'inscripció en el cens en el sobre adreçat a la mesa i l’ha de tancar.
El servici de Correus ha de fer arribar aquests sobres a les meses electorals corresponents el dia de la votació.
La Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general estableix que la sol·licitud de vot per correu, en cas que no es puga presentar de manera personal per malaltia o discapacitat (que s’ha d'acreditar per mitjà d’una certificació mèdica oficial i gratuïta), la pot efectuar en nom seu una altra persona autoritzada, notarialment o consularment, mitjançant un document que s'ha d’estendre individualment amb relació a cada persona i sense que en aquest es puguen incloure diversos votants, ni una mateixa persona en puga representar més d'un. La junta electoral ha de comprovar, en cada cas, la concurrència de totes aquestes circumstàncies.
Aquest servici és totalment gratuït.
El notari o la notària s’han de desplaçar al domicili de l'elector o electora, ja siga un hospital, una residència de gent gran o el domicili d'un familiar. Posteriorment, s’ha de seguir el mateix procediment que per al vot per correu ordinari. És a dir: la persona que el/la representa o l’apodera pot anar –des de la convocatòria de les eleccions i fins al dia en què acaba el termini per a la sol·licitud del vot per correu des d'Espanya- personalment, amb el seu DNI i el poder notarial, a qualsevol oficina de Correus i sol·licitar l'imprés per votar per correu.
Els servicis de Correus han d’enviar tota la documentació a l'Oficina del Cens Electoral. Aquesta ha d’anotar en les llistes del cens que s'ha sol·licitat votar per correu -de manera que la persona que sol·licita el vot per correu ja no pot votar de manera presencial en la mesa electoral el dia de les eleccions- i ha d’enviar a la persona que el/la representa o l’apodera per correu certificat al domicili que li haja indicat o, si no n’hi ha, al que figure en el cens:
- Per a cada procés electoral convocat, una papereta de cadascuna de les formacions polítiques que es presenten a les eleccions i un sobre de votació, en el qual introduirà la papereta corresponent, o no inclourà cap papereta si el que es vol és votar en blanc.
- El certificat d'inscripció en el cens electoral.
- Un sobre en el qual apareix l’adreça de la mesa on li correspon votar.
- Un full explicatiu.
Aquesta documentació també l’ha de recollir personalment la persona que l’apodera, amb l’acreditació prèvia de la seua identitat. Si no estiguera al seu domicili, haurà d'anar personalment a recollir-la a l'oficina de Correus corresponent.