Escrutini i fi de la jornada
Una vegada acaba la votació, comença l'escrutini en les meses.
En aquestes eleccions l'escrutini ha de seguir l’ordre següent:
1r Eleccions al Parlament Europeu.
2n Eleccions municipals.
3r Eleccions a entitats d'àmbit territorial inferior al municipi, si escau.
4t Eleccions autonòmiques.
5è Cabildos insulars.
L'escrutini de cada elecció es fa de la manera següent:
El president o la presidenta extreuen, d’un en un, els sobres de l'urna i llegeixen en veu alta la denominació de la candidatura. Han d’ensenyar cada papereta, una vegada llegida, als/a les vocals, interventors o interventores i apoderats o apoderades.
Un cop ha acabat el recompte, s’han de resoldre per majoria els possibles dubtes i/o protestes que hi pugui haver. Posteriorment, el president o la presidenta han d’anunciar en veu alta el resultat, i han d’especificar el nombre d'electors i electores censats, el de certificacions censals aportades, el nombre de votants, el nombre de vots nuls, el de vots en blanc i el dels vots que ha obtingut cada candidatura.
La mesa fa públics els resultats per mitjà d'una acta d'escrutini i en dona una còpia als representants de cada candidatura, als interventors i interventores, apoderats o apoderades i candidats i candidates que ho sol·liciten, així com al representant de l'Administració.
Sí, atès que és un acte públic, però les persones que hi assisteixen no tenen ni veu i ni vot, per la qual cosa no poden formular ni reclamacions ni protestes, ni interferir en el desenvolupament normal del procés.
Qualsevol persona, sigui votant o no, té dret a estar present en aquest acte sempre que ho permeti el local on hi ha la mesa. Només hi haurà les restriccions que puguin plantejar el president o la presidenta per tal de conservar l'ordre públic.
La documentació electoral es distribueix en tres sobres. Hi ha un joc de tres sobres per a cada procés que se celebra.
Sobre número 1 de cada procés celebrat:
- Original de l'acta de constitució de la mesa (per incloure en les eleccions municipals, en la resta se n’inclouen les còpies).
- Original de l'acta de la sessió del procés que correspongui.
- Documents a què es fa referència en l'acta de sessió: llistes del cens electoral, llista numerada de votants, paperetes nul·les o que hagin estat objecte de reclamació, certificacions censals i/o sentències judicials aportades, còpies de les credencials dels interventors, o les credencials mateixes si no se n’han rebut les còpies, sol·licituds de reintegrament de despeses del vot per correu, si n'hi ha.
Sobres números 2 i 3 de cada procés celebrat:
- Còpia de l'acta de constitució de la mesa.
- Còpia de les actes de la sessió.
Cal tancar i signar els sobres. Una vegada tancats els sobres, el president o la presidenta, els vocals i interventors hi han de posar les seves signatures, de manera que n’encreuin les solapes.
El president o la presidenta i els vocals i interventors que ho vulguin, s’han de desplaçar immediatament a la seu del jutjat de primera instància o de pau, dins de la demarcació del qual estigui situada la mesa, per lliurar-hi els sobres primer i segon. La força pública ha d’acompanyar aquestes persones i, si cal, els ha de facilitar el desplaçament.
El jutge o la jutgessa han de rebre la documentació i n’han de signar el rebut corresponent (que s’ha de trobar entre la documentació de la mesa).
Almenys un dels vocals ha de romandre al local electoral fins que s'efectuï el lliurament del sobre número 3. El servei de Correus ha d’enviar un empleat o una empleada a la mesa electoral, que s’ha de fer càrrec del sobre i n’ha de signar el rebut corresponent (que també s’ha de trobar entre la documentació de la mesa).
Els membres de les meses electorals que s’hagin de desplaçar fins als jutjats de primera instància o de pau per lliurar-hi la documentació electoral en acabar la jornada electoral poden reclamar les despeses que deriven d'aquest desplaçament a la Delegació o Subdelegació del Govern.
Una vegada lliurat el tercer sobre a l'empleat de Correus, acaben les funcions del vocal que ha romàs al local electoral.