Escrutini i fi de la jornada
Una vegada acaba la votació, comença l'escrutini en les meses.
En aquestes eleccions l'escrutini ha de seguir l’ordre següent:
1r Eleccions al Parlament Europeu.
2n Eleccions municipals.
3r Eleccions a entitats d'àmbit territorial inferior al municipi, si escau.
4t Eleccions autonòmiques.
5é Cabildos insulars.
L'escrutini de cada elecció es realitza de la manera següent:
El president o la presidenta extrauen, d’un en un, els sobres de l'urna i lligen en veu alta la denominació de la candidatura. Han d’ensenyar cada papereta, una vegada llegida, als/a les vocals, interventors o interventores i apoderats o apoderades.
Acabat el recompte, s’han de resoldre per majoria els possibles dubtes i/o protestes que hi puga haver. Posteriorment, el president o la presidenta han d’anunciar en veu alta el resultat, i han d’especificar el nombre d'electors i electores censats, el de certificacions censals aportades, el nombre de votants, el nombre de vots nuls, el de vots en blanc i el dels vots que ha obtingut cada candidatura.
La mesa fa públics els resultats per mitjà d'una acta d'escrutini i en dona una còpia als representants de cada candidatura, als interventors i interventores, apoderats o apoderades i candidats i candidates que ho sol·liciten, així com al representant de l'Administració.
Sí, atés que és un acte públic, però les persones que hi assistisquen no tenen ni veu i ni vot, per la qual cosa no poden formular ni reclamacions ni protestes, ni interferir en el desenvolupament normal del procés.
Qualsevol persona, siga votant o no, té dret a estar present en aquest acte sempre que ho permeta el local on està la mesa. Només hi haurà les restriccions que puguen plantejar el president o la presidenta per tal de conservar l'ordre públic.
La documentació electoral es distribueix en tres sobres. Hi ha un joc de tres sobres per a cada procés que se celebra.
Sobre número 1 de cada procés celebrat:
* Original de l'acta de constitució de la mesa (per incloure en les eleccions municipals, en la resta se n’inclouen les còpies).
* Original de l'acta de la sessió del procés que corresponga.
* Documents a què es fa referència en l'acta de sessió: llistes del cens electoral, llista numerada de votants, paperetes nul·les o que hagen sigut objecte de reclamació, certificacions censals i/o sentències judicials aportades, còpies de les credencials dels interventors, o les credencials pròpies si no s’han rebut les còpies, sol·licituds de reintegrament de despeses del vot per correu, si n'hi haguera.
Sobres números 2 i 3 de cada procés celebrat:
* Còpia de l'acta de constitució de la mesa.
* Còpia de les actes de la sessió.
Cal tancar i signar els sobres. Una vegada tancats els sobres, el president o la presidenta, els vocals i interventors posaran les seues signatures, encreuant les solapes.
El president o la presidenta i els vocals i interventors que ho desitgen, es desplaçaran immediatament a la seu del jutjat de primera instància o de pau, dins de la demarcació del qual estiga situada la mesa, per entregar-hi els sobres primer i segon. La força pública ha d’acompanyar aquestes persones i, si cal, els ha de facilitar el desplaçament.
El jutge o la jutgessa han de rebre la documentació i n’han de signar el rebut corresponent (que s’ha de trobar entre la documentació de la mesa).
Almenys un dels vocals ha de romandre al local electoral fins que s'efectue el lliurament del sobre número 3. El servici de Correus ha d’enviar un empleat o una empleada a la mesa electoral, que s’ha de fer càrrec del sobre i n’ha de signar el rebut corresponent (que també s’ha de trobar entre la documentació de la mesa).
Els membres de les meses electorals que s’hagen de desplaçar fins als jutjats de primera instància o de pau per entregar la documentació electoral en finalitzar la jornada electoral poden reclamar les despeses derivades d'aquest desplaçament a la Delegació o Subdelegació del Govern.
Una vegada entregat el tercer sobre a l'empleat de Correus, finalitzen les funcions del vocal que haja romàs al local electoral.