Vot i Accessibilitat
Qualsevol persona ha de poder exercir el seu dret de sufragi actiu, conscientment, lliurement i voluntàriament, sigui quina sigui la seva manera de comunicar-lo i amb els mitjans de suport que requereixi (article 3.2 de la Llei orgànica del règim electoral general)
L'Administració ha de vetllar pel respecte del dret a la igualtat d'oportunitats de les persones amb discapacitat en l'accés als locals i a les meses electorals, i per la seva no-discriminació (article 2 del Reglament sobre les condicions bàsiques per a la participació de les persones amb discapacitat en la vida política i en els processos electorals).
L'accessibilitat dels processos electorals té dos vessants: accessibilitat per a les persones que acudeixen al local electoral a votar i accessibilitat per a les persones designades per formar part de les meses electorals
La sol·licitud de vot per correu, en cas que un elector o una electora no puguin presentar aquesta sol·licitud de manera personal a l'oficina de Correus per causa de malaltia o discapacitat (que s’ha d'acreditar per mitjà d’una certificació mèdica oficial i gratuïta), la pot efectuar en nom seu una altra persona autoritzada, notarialment o consularment, mitjançant un document que s’ha d’estendre individualment amb relació a cada elector o electora i sense que en aquest es puguin incloure diversos electors o electores, ni una mateixa persona pugui representar més d'un elector o electora.
La junta electoral competent ha de comprovar, en cada cas, la concurrència de totes aquestes circumstàncies.
El procediment és el següent:
Les persones interessades han de contactar amb un notari que ha d’actuar, de manera gratuïta (Consell General del Notariat), i li han de lliurar el certificat mèdic oficial i gratuït a què es refereix l'article 72.c) de la LOREG.
El notari s’ha de desplaçar al domicili de l'elector o electora, que pot ser un hospital, una residència de gent gran o el domicili d'un familiar. Posteriorment, s’ha de seguir el mateix procediment que per al vot per correu ordinari.
És a dir: la persona que el/la representa pot anar —dins del termini de sol·licitud del vot per correu: del 2 d'abril al 16 de maig— personalment, amb el seu DNI i el poder notarial, a qualsevol oficina de Correus i pot sol·licitar l'imprès per votar per correu.
Els serveis de Correus han d’enviar tota la documentació a l'Oficina del Cens Electoral, que ha d’anotar en les llistes del cens que s'ha sol·licitat votar per correu -de manera que JA NO PUGUI VOTAR PERSONALMENT- i ha de trametre a l'apoderat per correu certificat al domicili que li hagi indicat o, si no n’hi ha, al que figuri en el cens, la documentació següent:
- Una papereta de cadascuna de les formacions polítiques que es presenti a cadascun dels processos convocats.
- Un sobre de votació o uns sobres de votació.
- El certificat d'inscripció en el cens electoral.
- Un sobre en el qual apareix l’adreça de la mesa en què li correspon votar.
- Un full explicatiu.
- Aquesta documentació també l’ha de recollir personalment la persona que el/la representa, amb l’acreditació prèvia de la seva identitat. Si no és al seu domicili, l’ha d'anar a recollir personalment a l'oficina de Correus corresponent.
Les persones cegues o amb discapacitat visual greu que s'hagin inscrit en el cens electoral que sàpiguen utilitzar el braille i tinguin reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent o estiguin afiliades a l'Organització Nacional de Cecs Espanyols poden sol·licitar el maletí/carpeta de votació accessible que se'ls lliurarà en la mesa electoral el dia de la jornada electoral per a les eleccions al Parlament Europeu 2019 i per a les eleccions autonòmiques, el diumenge 26 de maig.
- En què consisteix aquest procediment de votació presencial?
El procediment de votació accessible consisteix en el lliurament, en la mesa electoral el dia de les eleccions, a les persones cegues o amb discapacitat visual que ho hagin sol·licitat dins del termini, d'un maletí/carpeta de votació accessible que conté: paperetes i sobres de votació normalitzats (és a dir, sobres i paperetes idèntics als que fan servir la resta d'electors) i una documentació complementària en braille (guia explicativa en braille, adhesius en braille i tinta que identifiquen continguts…), que permet identificar, a la persona cega o amb discapacitat visual usuària de braille, l'opció de vot desitjada amb plena autonomia i amb la garantia del secret del sufragi.
IMPORTANT: el procediment de votació accessible, en ser votació presencial en la mesa electoral, és incompatible amb el procediment de vot per correu. La normativa electoral estableix que si se sol·licita el vot per correu ja no es pot exercir el vot de manera presencial en la mesa electoral.
- Com se sol·licita el maletí/carpeta de votació accessible?
Les persones amb discapacitat visual que vulguin utilitzar el procediment de votació accessible en les eleccions al Parlament Europeu i en les eleccions autonòmiques han de trucar al telèfon gratuït del Ministeri de l'Interior 900 150 000, en el qual es rebran les trucades de sol·licitud del procediment de votació accessible des del dia 2 fins al dia 29 d'abril, DL.-DV. de 09.00 h a 17.30 h i dissabtes de 09.00 h a 14.00 h. (Aquest servei d'atenció telefònica no estarà disponible els dies 19 i 20 d'abril.)
- Quines dades han d'aportar les persones que sol·licitin el maletí/carpeta de votació accessible?
Les persones que sol·licitin el procediment de votació accessible han de facilitar, dins del termini, a través del telèfon gratuït del Ministeri de l'Interior 900 150 000, les dades següents:
- Nom i cognoms
- Data de naixement
- Número del document nacional d'identitat (DNI)
- Domicili
- Telèfon de contacte
A més, hauran de manifestar que compleixen amb els requisits següents:
- Que saben llegir en braille.
- Que tenen reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent o que són afiliats de l'Organització Nacional de Cecs Espanyols (ONCE).
L'Administració pot requerir en qualsevol moment la verificació d'aquestes dades.
- Informació que s'ofereix a aquests votants a través del telèfon gratuït 900 150 000.
En el telèfon gratuït 900 150 000, a més de poder-hi sol·licitar el maletí/carpeta de votació accessible (del 2 al 29 d'abril), hi poden adreçar consultes (del 2 d'abril al 26 de maig, tots dos inclosos) sobre qüestions relacionades amb:
- El procediment de votació accessible que regula el Reial decret 1612/2007, de 7 de desembre.
- La documentació necessària.
- Les candidatures proclamades: de les eleccions al Parlament Europeu 2019 i de les eleccions autonòmiques (el 30 d'abril es publiquen en el BOE les candidatures proclamades).
Els dies 19 i 20 d'abril i 1 de maig no estarà disponible el servei d'atenció telefònica.
- Quin és el contingut concret del maletí/carpeta de votació accessible?
a) Material de votació estàndard.
- Un sobre de votació.
- Una papereta electoral de cadascuna de les candidatures proclamades.
b) Documentació complementària en braille.
- Etiquetes en braille a la solapa exterior del maletí/carpeta que identifiquen el procés.
- Una guia explicativa en tinta i en braille sobre com es fa servir la documentació que conté el maletí/carpeta.
- Un sobre gran, que inclou: un sobre petit per cada candidatura proclamada. Cadascun d'aquests sobres petits té enganxada una etiqueta en la qual consta, en tinta i en braille, la denominació de la candidatura la papereta electoral de la qual (estàndard, no en braille) és a dins.
El sobre gran està identificat amb una etiqueta amb el text retolat en braille i imprès en tinta: “Eleccions al Parlament Europeu”.
Cadascun dels sobres de mida petita que s’han esmentat abans ha de contenir la papereta normalitzada de votació corresponent a una candidatura proclamada. Amb la finalitat que pugui conèixer el contingut de cada sobre, s’hi ha d’adherir una etiqueta que, en braille i també en tinta, ha d’especificar el nom i les sigles de la candidatura la papereta de la qual sigui a dins del sobre.
IMPORTANT: on també se celebrin eleccions autonòmiques hi ha d’haver dos maletins/carpetes de votació. Un per a les eleccions al Parlament Europeu i l’altre per a les eleccions autonòmiques.
- Qui garanteix que les traduccions al braille són correctes?
Els textos en braille inclosos en el maletí/carpeta de vot accessible els supervisa la Comissió Braille Espanyola, que emet els certificats corresponents, i el funcionament correcte del procediment de vot accessible el supervisa l'Administració electoral (juntes electorals i meses electorals).