Vot i Accessibilitat
Qualsevol persona podrà exercir el seu dret de sufragi actiu, conscientment, lliurement i voluntàriament, siga quina siga la seua manera de comunicar-ho i amb els mitjans de suport que requerisca (artícle 3.2 de la Lley orgànica del règim electoral general)
L'Administració ha de vetlar pel respecte del dret a la igualtat d'oportunitats de les persones amb discapacitat en l'accés als locals i a les meses electorals, i per la seua no-discriminació (article 2 del Reglament sobre les condicions bàsiques per a la participació de les persones amb discapacitat en la vida política i en els processos electorals).
L'accessibilitat dels processos electorals té dos vessants: accessibilitat per a les persones que acudeixen al local electoral a votar i accessibilitat per a les persones designades per formar part de les meses electorals
La sol·licitud de vot per correu, en cas que un elector o una electora no puguen presentar aquesta sol·licitud de manera personal a l'oficina de Correus per causa de malaltia o discapacitat (que haurà d'acreditar-se per mitjà d’una certificació mèdica oficial i gratuïta), la pot efectuar en nom seu una altra persona autoritzada, notarialment o consularment, mitjançant un document que s’ha d’estendre individualment amb relació a cada elector o electora i sense que en aquest es puguen incloure diversos electors o electores, ni una mateixa persona puga representar més d'un elector o electora.
La junta electoral competent comprovarà, en cada cas, la concurrència de totes aquestes circumstàncies.
El procediment és el següent:
Les persones interessades han de contactar amb un notari que actuarà, de manera gratuïta (Consell General del Notariat), i li entregaran el certificat mèdic oficial i gratuït a què es refereix l'article 72.c) de la LOREG.
El notari es desplaçarà al domicili de l'elector o electora, ja siga un hospital, una residència de majors o el domicili d'un familiar. Posteriorment, s’ha de seguir el mateix procediment que per al vot per correu ordinari.
És a dir: la persona que el/la representa podrà anar —dins del termini de sol·licitud del vot per correu: del 2 d'abril al 16 de maig— personalment, amb el seu DNI i el poder notarial, a qualsevol oficina de Correus i sol·licitarà l'imprés per votar per correu.
Els servicis de Correus remetran tota la documentació a l'Oficina del Cens Electoral, que ha d’anotar en les llistes del cens que s'ha sol·licitat votar per correu -de manera que JA NO PUGA VOTAR PERSONALMENT- i ha de trametre a l'apoderat per correu certificat al domicili que li haja indicat o, si no n’hi ha, al que figure en el cens, la documentació següent:
- Una papereta de cadascuna de les formacions polítiques que es presente a cadascun dels processos convocats.
- Un sobre de votació o uns sobres de votació.
- El certificat d'inscripció en el cens electoral.
- Un sobre en el qual apareix l’adreça de la mesa on li correspon votar.
- Un full explicatiu.
- Aquesta documentació també l’ha de recollir personalment la persona que el/la representa, amb l’acreditació prèvia de la seua identitat. Si no estiguera al seu domicili, l’haurà d'anar a recollir personalment a l'oficina de Correus corresponent.
Les persones cegues o amb discapacitat visual greu que s'hagen inscrit en el cens electoral que sàpien utilitzar el braille i tinguen reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent o estiguen afiliades a l'Organització Nacional de Cecs Espanyols poden sol·licitar el maletí/carpeta de votació accessible que se'ls entregarà en la mesa electoral el dia de la jornada electoral per a les eleccions al Parlament Europeu 2019 i per a les eleccions autonòmiques, el diumenge 26 de maig.
- En què consisteix aquest procediment de votació presencial?
El procediment de votació accessible consisteix en el lliurament, en la mesa electoral el dia de les eleccions, a les persones cegues o amb discapacitat visual que ho hagen sol·licitat dins del termini, d'un maletí/carpeta de votació accessible que conté: paperetes i sobres de votació normalitzats (és a dir, sobres i paperetes idèntics als que utilitzen la resta d'electors) i una documentació complementària en braille (guia explicativa en braille, adhesius en braille i tinta que identifiquen continguts…), que permet identificar, a la persona cega o amb discapacitat visual usuària de braille, l'opció de vot desitjada amb plena autonomia i amb la garantia del secret del sufragi.
IMPORTANT: el procediment de votació accessible, en ser votació presencial en la mesa electoral, és incompatible amb el procediment de vot per correu. La normativa electoral estableix que si se sol·licita el vot per correu ja no es pot exercir el vot de manera presencial en la mesa electoral.
- Com se sol·licita el maletí/carpeta de votació accessible?
Les persones amb discapacitat visual que desitgen utilitzar el procediment de votació accessible en les eleccions al Parlament Europeu i en les eleccions autonòmiques han de telefonar al telèfon gratuït del Ministeri de l'Interior 900 150 000, en el qual es rebran les telefonades de sol·licitud del procediment de votació accessible des del dia 2 fins al dia 29 d'abril, DL.-DV. de 09.00 h a 17.30 h i dissabtes de 09.00 h a 14.00 h. (Aquest servici d'atenció telefònica no estarà disponible els dies 19 i 20 d'abril.)
- Quines dades han d'aportar les persones que sol·liciten el maletí/carpeta de votació accessible?
Les persones que sol·liciten el procediment de votació accessible hauran de facilitar, dins del termini, a través del telèfon gratuït del Ministeri de l'Interior 900 150 000, les dades següents:
- Nom i cognoms
- Data de naixement
- Número del document nacional d'identitat (DNI)
- Domicili
- Telèfon de contacte
A més, hauran de manifestar que compleixen amb els requisits següents:
- Que saben llegir en braille.
- Que tenen reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent o que són afiliats de l'Organització Nacional de Cecs Espanyols (ONCE).
L'Administració podrà requerir en qualsevol moment la verificació d'aquestes dades.
- Informació que s'ofereix a aquests votants a través del telèfon gratuït 900 150 000.
En el telèfon gratuït 900 150 000, a més de poder sol·licitar el maletí/carpeta de votació accessible (del 2 al 29 d'abril), podran adreçar consultes (del 2 d'abril al 26 de maig, tots dos inclosos) sobre qüestions relacionades amb:
- El procediment de votació accessible que regula el Reial decret 1612/2007, de 7 de desembre.
- La documentació necessària.
- Les candidatures proclamades: de les eleccions al Parlament Europeu 2019 i de les eleccions autonòmiques (el 30 d'abril es publiquen en el BOE les candidatures proclamades).
Els dies 19 i 20 d'abril i 1 de maig no estarà disponible el servici d'atenció telefònica.
- Quin és el contingut concret del maletí/carpeta de votació accessible?
a) Material de votació estàndard.
- Un sobre de votació.
- Una papereta electoral de cadascuna de les candidatures proclamades.
b) Documentació complementària en braille.
- Etiquetes en braille en la solapa exterior del maletí/carpeta que identifiquen el procés.
- Una guia explicativa en tinta i en braille sobre com utilitzar la documentació que conté el maletí/carpeta.
- Un sobre gran, que inclourà: un sobre xicotet per cada candidatura proclamada. Cadascun d'aquests sobres xicotets tindrà enganxada una etiqueta en la qual constarà, en tinta i en braille, la denominació de la candidatura la papereta electoral de la qual (estàndard, no en braille) estarà dins.
El sobre gran anirà identificat amb una etiqueta amb el text retolat en braille i imprés en tinta: “Eleccions al Parlament Europeu”.
Cadascun dels sobres de mida xicoteta que s’han citat abans contindrà la papereta normalitzada de votació corresponent a una candidatura proclamada. Amb la finalitat que puga conèixer el contingut de cada sobre, s'adherirà en cadascun d’ells una etiqueta que, en braille i també en tinta, especificarà el nom i les sigles de la candidatura la papereta de la qual estiga dins del sobre.
IMPORTANT: on també se celebren eleccions autonòmiques existiran dos maletins/carpetes de votació. Un per a les eleccions al Parlament Europeu i l’altre per a les eleccions autonòmiques.
- Qui garanteix que les traduccions al braille són correctes?
Els textos en braille inclosos en el maletí/carpeta de vot accessible els supervisa la Comissió Braille Espanyola, que emet els certificats corresponents, i el funcionament correcte del procediment de vot accessible el supervisa l'Administració electoral (juntes electorals i meses electorals).