Qui fa què
qui fa què?
L'organització d'un procés electoral exigeix el treball coordinat de moltes persones en un període de temps molt breu.
De manera molt general, i segons la funció que tenen encomanada, podem distingir els grups següents:
Òrgans que vetllen per la transparència del procés electoral:
L'Administració electoral vetlla per la transparència i l’objectivitat del procés electoral i del principi d'igualtat. Està composta per les juntes electorals i les meses electorals.
-
Junta Electoral Central (JEC)
La Junta Electoral Central és l'òrgan superior de l'Administració electoral i és l'únic permanent d’aquesta, que té entre altres competències:
- Dirigir i supervisar l'actuació de l'Oficina del Cens Electoral
- Cursar instruccions a les juntes electorals provincials i resoldre’n les consultes, i unificar criteris.
- Resoldre les queixes, reclamacions i els recursos que li adrecin.
- Vetllar pel compliment de les normes relatives als comptes i a les despeses electorals per part de les candidatures
- Exercir potestat disciplinària sobre totes les persones que intervinguin amb caràcter oficial en les operacions electorals.
- Aprovar, a proposta de l'Administració de l'Estat o de l'Administració de les comunitats autònomes, els models d'actes, etc.
Està composta per 13 membres (magistrats del Tribunal Suprem i catedràtics de dret o de ciències polítiques i de sociologia, en actiu).
-
Juntes electorals provincials (JEP) i juntes electorals de zona (JEZ)
Les JEP i JEZ es constitueixen per a cada procés electoral i es componen de cinc membres
Dins del seu àmbit territorial, els correspon resoldre les queixes i reclamacions que els adrecin d'acord amb la LOREG.
Hi ha una JEP en cada província.
A les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla, les juntes electorals de zona acumulen les funcions de les JEP.
Les JEZ existeixen en cada partit judicial i garanteixen l'existència en cada mesa electoral dels mitjans necessaris perquè s’hi puguin celebrar les eleccions convocades.
Per a les eleccions al Parlament Europeu, la junta electoral competent amb relació a la presentació i proclamació de candidats i candidates és la Junta Electoral Central.
Per a les eleccions locals, les juntes electorals competents amb relació a la presentació i proclamació de candidats i candidates són les juntes electorals de zona.
-
Meses electorals
Es constitueixen només per al dia de les eleccions
Estan formades per ciutadans i ciutadanes que s’elegeixen per sorteig entre les persones censades en la secció corresponent.
La mesa és única encara que coincideixi la celebració de diverses eleccions.
Cada mesa està composta per 1 president o presidenta i 2 vocals.
Correspon a la mesa, entre altres funcions:
- Comprovar que el local electoral reuneix les condicions necessàries per poder celebrar-hi l'acte de votació i observar si el material electoral mostra alguna deficiència.
- Presidir la votació i fer mantenir l'ordre al local electoral perquè es desenvolupi sense cap tipus d'incidents.
- L'inici i el tancament de la votació, així com l'escrutini, i finalment el lliurament de la documentació electoral al jutjat de primera instància o de pau i a Correus.
Òrgans encarregats de la gestió electoral
-
Ministeri de l'Interior. Direcció General de Política Interior
A la Direcció General de Política Interior, li corresponen l'organització general dels processos electorals d'àmbit estatal (eleccions europees, a Corts Generals, municipals i referèndums) i les tasques de coordinació de la intervenció d'altres organismes en aquesta gestió.
Entre les seves competències, hi ha les següents:
- Les relacions amb l'Administració electoral i, en particular, amb la Junta Electoral Central.
- La gestió de les relacions amb els òrgans competents de les comunitats autònomes en matèria electoral.
- La coordinació amb les unitats dependents d'altres ministeris amb competències en matèria electoral.
- Informació provisional sobre els resultats.
- El registre de partits polítics.
- El finançament públic dels partits polítics (subvencions estatals anuals i subvencions per despeses electorals) en els termes que estableix la legislació vigent.
- La coordinació de la logística electoral.
-
Oficina del Cens Electoral. Ministeri d'Economia i Empresa
L'Oficina del Cens Electoral és l'òrgan encarregat de la formació i actualització del cens electoral. Està enquadrada en l'Institut Nacional d'Estadística (Ministeri d'Economia i Empresa) i exerceix les seves competències sota la direcció i supervisió de la Junta Electoral Central.
L'Oficina del Cens Electoral té una estructura provincial, ja que s’organitza en delegacions provincials, i s'encarrega de coordinar, supervisar, controlar i revisar el procés d'elaboració del cens electoral.
A més, en ocasió de cada procés electoral, s'ocupa:
- D’obtenir les llistes electorals per exposar-les al públic i per a les meses electorals.
- De resoldre reclamacions d'electors.
- De determinar les seccions, meses i els locals electorals.
- De lliurar còpies del cens electoral a les candidatures proclamades.
- D’enviar les targetes censals als electors.
- D’expedir certificacions censals específiques i certificats d'inscripció en el cens.
- De difondre dades censals.
- D’enviar la documentació per al vot per correu nacional.
- D’enviar la documentació per al vot per correu des de l'estranger (CERA i ERTA).
-
Ministeri d'Afers Exteriors, Unió Europea i de Cooperació
El Ministeri d'Afers Exteriors, Unió Europea i de Cooperació és l'encarregat –juntament amb Correus i l'Oficina del Cens Electoral– de fer efectiu l'exercici del dret de sufragi dels espanyols i les espanyoles a l'estranger.
Les oficines i seccions consulars s'encarreguen de tramitar les sol·licituds de la documentació electoral d'aquells espanyols i espanyoles que resideixen temporalment a l'exterior.
Els espanyols i les espanyoles que resideixen permanentment a l'exterior poden dipositar el seu vot en una urna a l'oficina o secció consular en la qual estiguin adscrits o enviar-lo a aquelles per correu.
Més informació del procediment de vot d'aquests electors i electores -vot de les persones temporalment absents i vot de les persones CERA.
-
Correus i Telègrafs
Correus, com a operador designat pel Govern per prestar el servei postal universal, també participa en el desenvolupament correcte del procés electoral.
Fonamentalment, Correus s'encarrega de fer tots els enviaments electorals, tant els que fa l'Oficina del Cens Electoral adreçats als electors i electores, com els que realitzen aquestes persones. Tots aquests enviaments són gratuïts per als electors i les electores, sense perjudici que l'Estat, a través del pressupost electoral, hagi de compensar Correus per la seva intervenció en el procés electoral. Aquesta compensació també inclou la que correspon als enviaments de propaganda electoral que fan els partits polítics.
-
Delegacions i subdelegacions del Govern
Les delegacions i subdelegacions del Govern duen a terme funcions electorals importants en el seu àmbit territorial, en estreta col·laboració amb el Ministeri de l'Interior, l'Administració local i l'autonòmica, si escau, entre les quals hi ha tasques de seguretat, logística electoral, custòdia i distribució del material electoral, recollida i enviament de la informació relativa al seguiment de la jornada i a l'escrutini provisional dels resultats.
-
Ajuntaments
Són els encarregats de gestionar el procés electoral en l’àmbit local, en col·laboració amb les delegacions i subdelegacions del Govern i amb les delegacions provincials de l'Oficina del Cens Electoral
Qui pot presentar candidatures en un procés electoral:
-
Partits polítics i federacions.
Coalicions electorals.
Agrupacions d'electors
Subjectes que decideixen el procés electoral:
Els electors i les electores
Són electors i electores en les eleccions al Parlament Europeu totes les persones espanyoles majors d'edat inscrites en el cens electoral (tant residents a Espanya com residents a l'estranger) i les persones nacionals d'un altre país de la Unió Europea que resideixin a Espanya, i que estiguin empadronades en un municipi espanyol i hagin manifestat la voluntat de votar a Espanya en les eleccions al Parlament Europeu. En les eleccions locals, a més d'aquestes persones són electors i electores els ciutadans i les ciutadanes de països estrangers amb els quals s'hagi subscrit un conveni de reciprocitat, estiguin empadronades en un municipi espanyol i hagin manifestat la seva voluntat de votar a Espanya
Els votants
Els electors i les electores es converteixen en votants des del moment en què voten. A Espanya el vot és voluntari. Ningú pot ser obligat ni coaccionat a votar
La diferència entre el nombre d'electors i electores i el nombre de votants representa l'índex de participació, que és una dada molt important per valorar correctament el procés electoral
Qui informa sobre el procés electoral:
Ministeri de l'Interior
El Ministeri de l'Interior -Direcció General de Política Interior- informa sobre el procés i sobre els resultats provisionals, principalment a través de les campanyes institucionals, de la seva pàgina web i de les rodes de premsa que, juntament amb la Secretaria d'Estat de Comunicació, s'ofereixen durant el cap de setmana electoral.
Mitjans de comunicació
Els mitjans de comunicació (televisions públiques i privades, ràdios, premsa escrita, diaris digitals, etc.) emeten les campanyes institucionals que elabora el Ministeri de l'Interior i organitzen desplegaments molt amplis per informar sobre el procés electoral, les activitats de les formacions polítiques que hi concorren, l'operatiu electoral i els resultats electorals.
Qui vetlla per la seguretat del procés:
- Les forces i els cossos de seguretat de l'Estat.
- Els cossos de seguretat autonòmics.
- La policia local.
Altres subjectes que intervenen en el procés:
Els representants de l'Administració.
Són les persones que han designat les delegacions i subdelegacions del Govern per oferir, durant tota la jornada electoral, l'assistència necessària a la mesa electoral, sempre amb caràcter auxiliar i sota la seva autoritat
Les seves funcions comprenen:
- La recollida i transmissió de les dades relatives a la suficiència del material electoral i incidències que es produeixin en l'obertura i constitució de les meses
- La recollida i transmissió de dades relatives al començament de la votació i a les dades de participació en els moments que fixa el Govern per oferir públicament aquesta informació.
- La recollida d'una còpia de l'acta d'escrutini de la mesa electoral i la transmissió de les dades que s’hi inclouen. A més, han de custodiar aquesta còpia per lliurar-la a la Delegació o Subdelegació del Govern
Secretaris i secretàries dels ajuntaments
Són els delegats i les delegades de la Junta Electoral de Zona i actuen sota l'estricta dependència d'aquesta
Col·laboren en la logística electoral i en la supervisió dels locals electorals perquè el dia de la jornada electoral tinguin cobertes les seves necessitats.
Ministeri de Defensa
Participa en el procés electoral per tal de garantir el vot del personal de les forces armades que compleixi missions a l'exterior.
Secretaria General d'Institucions Penitenciàries (Ministeri de l'Interior)
Participa en el procés electoral per tal de facilitar el vot de les persones internes en centres penitenciaris que no hagin estat privades de l'exercici del dret de sufragi.Aquestes persones voten per correu.
Apoderats i apoderades i interventors i interventores
Són persones que designen els partits polítics per actuar el dia de la votació als locals electorals.
Poden portar emblemes o adhesius de l'entitat política a la qual representen, però només per identificar-se com a tals i sense que això constitueixi propaganda electoral.
-
Apoderat i apoderada
Persona major d'edat, en ple ús dels seus drets civils i polítics, que representa un partit polític en tots els actes i operacions electorals.
Pot accedir lliurement a tots els locals electorals, examinar el desenvolupament de la votació i de l'escrutini en qualsevol mesa; també pot formular reclamacions i demanar certificacions.
No vota a la mesa, si no apareix en el cens d'aquesta.
-
Interventor i interventora
És la persona que representa la candidatura davant una mesa electoral.
Exerceix la seva funció només davant la mesa en la qual està acreditada.
Participa en les deliberacions de la mesa amb veu però sense vot.
Els interventors i les interventores de cada candidatura acreditats davant la mesa es poden substituir entre ells.
Pot formular reclamacions o protestes i demanar certificacions.
El vot dels interventors i les interventores s’ha de fer a la mesa davant la qual estan acreditats quan aquesta mesa formi part de la circumscripció electoral en la qual els correspongui votar en tots els processos electorals convocats; en canvi, ho han de fer per correspondència en tots aquests si en algun dels processos no es dona aquesta circumstància.