Vot per correu de les persones que resideixen permanentment a l’estranger (CERA)
Ampliat el termini de remissió del vot CERA per correu certificat als Consolats fins al dia 25 de maig.
Ampliat el termini per al dipòsit del vot CERA en urna fins a les 20 hores (hora espanyola) del dia 26 de maig.
Els espanyols i les espanyoles que residisquen permanentment a l'estranger i vulguen votar en les eleccions al Parlament Europeu, en les eleccions a les assemblees de Ceuta i Melilla i en les eleccions a les assemblees legislatives de les comunitats autònomes del 26 de maig, ho han de sol·licitar prèviament.
Per formular la sol·licitud, heu de fer el següent:
- Emplenar l'imprés de sol·licitud que vos enviarà l'Oficina del Cens Electoral, o que podreu obtindre del web del Ministeri d'Afers Exteriors, Unió Europea i Cooperació o del Ministeri de l'Interior (aquí). No oblide signar-lo.
- Acompanyar l'imprés de sol·licitud d'un dels documents següents:
- Fotocòpia del DNI.
- Fotocòpia del passaport expedit per les autoritats espanyoles.
- Certificació de nacionalitat (d'expedició gratuïta per part del consolat o ambaixada en què estiga inscrit).
- Certificació d'inscripció en el Registre de Matrícula Consular (d'expedició gratuïta per part del consolat o ambaixada en què estiga inscrit).
- Enviar-ho tot el més prompte possible i, en tot cas, no més tard del dia 27 d'abril, a la Delegació Provincial de l'Oficina del Cens Electoral de la província en el cens de la qual figure a Espanya.
L'enviament de la sol·licitud també es pot fer de manera telemàtica, accedint al procediment "Sol·licitud de vot CERA" publicat en la Seu electrònica de l'INE i acreditant la seua identitat mitjançant un certificat electrònic reconegut, associat al DNI. Els qui no disposen de certificat electrònic, poden fer l'enviament de la sol·licitud per aquesta mateixa via, accedint al procediment amb la Clau de Tramitació Telemàtica (CTT) que apareix impresa en la comunicació i adjuntant una còpia d'un dels documents esmentats anteriorment, i així podran obtindre un justificant del registre electrònic de la presentació de la sol·licitud.
Ordre interior 358/2015, de 27 de febrer per la qual es modifica l'annex 6 del RD 605/1999, de 16 d'abril de regulació complementària dels processos electorals (BOE 54 del 4/3/2015).
Resolució de 9 de març de 2015, de l'Oficina del Cens Electoral, per la qual s'estableix el procediment per a la sol·licitud de vot dels electors residents absents que viuen a l'estranger (BOE 63 del 14/3/2015).
Una vegada proclamades les candidatures i acabat el termini de recursos, l'Oficina del Cens Electoral enviarà la documentació per poder votar.
Els enviaments han d’estar fets en tot cas no més tard del 14 de maig, si bé a aquest termini s’ha de sumar el temps que es demore a arribar la documentació al domicili a l'estranger.
La documentació electoral que envia l'Oficina del Cens Electoral és la següent:
- Un full informatiu.
- Paperetes de votació i sobres de votació.
- Dos certificats d'inscripció en el cens de residents absents.
- Un sobre adreçat a la Junta Electoral Provincial.
- Un sobre adreçat al consolat o ambaixada.
Aquest sobre pot respondre a diversos models.
Això és conseqüència que en ocasió de cada procés electoral, el Ministeri d'Afers Exteriors, Unió Europea i Cooperació realitza les gestions necessàries per a l'ús d'apartats postals que en permeten l'enviament gratuït; posteriorment, a través del pressupost electoral, es compensa els servicis postals del país de residència per aquests enviaments.
- Un imprés per a la devolució de les despeses de l'enviament del vot per correu, en el cas de països on no haja estat possible l’ús d’apartats de correus.
Per a cadascun dels processos en els quals es vaja a votar, s'ha d’introduir la papereta corresponent a la candidatura escollida dins del sobre de votació (o no s’ha d’incloure cap papereta si el que es vol és votar en blanc).
A continuació, en el sobre adreçat a la Junta Electoral Provincial, s’ha d’introduir el següent:
- El sobre de votació amb la papereta, per a cada procés en el qual es vote.
- Un dels certificats d'inscripció en el cens.
- La fotocòpia del passaport o del DNI expedits per les autoritats espanyoles, o la certificació de nacionalitat o d'inscripció en el Registre de Matrícula Consular expedida pel Consolat d'Espanya al país de residència.
A partir d'ací, podeu optar per fer el següent amb aquest sobre i el seu contingut:
- Depositar-lo personalment a les urnes disposades per a això a la vostra ambaixada o consolat.
Ho podeu fer entre el 22 i el 24 de maig tots dos inclusivament.
Heu d’entregar al funcionari consular el segon certificat d'inscripció en el cens.
- Enviar-lo per correu certificat.
Ho podeu fer fins al dia 21 de maig.
En aquest cas, heu d'introduir en el sobre adreçat al consolat o ambaixada el següent:
- El sobre adreçat a la Junta Electoral Provincial amb el contingut que ja s’ha indicat.
- El segon certificat d'inscripció en el cens.
- Si així ho voleu, l'imprés emplenat per a la devolució de les despeses de l'enviament en aquells països on no s’hagen obert apartats de correus.
És indispensable per a la validesa d'aquests vots que conste clarament en el sobre un mata-segells o una altra inscripció oficial d'una oficina de Correus de l'Estat corresponent o, si escau, de l'Oficina Consular de Carrera o Secció Consular de la Missió Diplomàtica corresponent, que certifique de manera indubtable el compliment dels terminis previstos.
Un cop acabat el termini per depositar el vot a l’urna, tots els vots (rebuts per correu o depositats a l’urna) s’han d’enviar a l'oficina que a aquest efecte es constituïsca en el Ministeri d'Afers Exteriors, Unió Europea i Cooperació, que procedirà a l’enviament urgent a les juntes electorals encarregades de l'escrutini.
Més informació a l'ambaixada o consolat i a www.exteriores.gob.es y www.ine.es
Si algun votant del CERA es troba temporalment a Espanya durant la convocatòria d'un procés electoral, pot sol·licitar (igual que els residents en territori nacional) el vot per correu a partir de la data de la convocatòria i fins al dia 16 de maig, sense que això comporte la seua baixa en el CERA.
Per a això, ha d'emplenar la sol·licitud (disponible ací, o en qualsevol oficina del servici de Correus) indicant expressament la seua inscripció en el cens d'espanyols residents a l'estranger, i l’ha d’adreçar a la Delegació Provincial de l'Oficina del Cens Electoral corresponent. Cal que indique un domicili a Espanya on vulga rebre la documentació.
Si ja s'ha enviat la documentació al domicili d'inscripció per haver-ho sol·licitat des de l'estranger, li enviaran un certificat d'inscripció amb la marca “DUPLICAT”.
Un cop rebuda la documentació electoral a l'adreça d'Espanya que haja indicat en la sol·licitud, l'elector ha d’enviar el seu vot per correu certificat a la Junta Electoral Provincial, no més tard del 22 de maig.
Aquests electors i electores no poden votar personalment en la mesa electoral.